Firmy v boji o zaměstnance nabízí stále více benefitů

djl
8. 6. 2008 14:00
Novým hitem je dovolená navíc a příspěvky na volný čas
Foto: Schenker

Praha - Firmy svým zaměstnancům nabízejí stále více výhod a benefitů. A to od těch klasických, mezi něž patří například stravenky či služební telefony, až po nejnovější, kterými jsou třeba dny dovolené navíc či příspěvky na volný čas.

Vyplývá to z výzkumu společností Sodexho Pass a TNS Aisa, v němž bylo vyzpovídáno celkem 1255 respondentů. Plných 842 z nich jsou personalisté firem, zbylých 413 byli jsou zaměstnanci.

"Sílící konkurenční boj a nedostatek kvalitních lidí na trhu práce nutí zaměstnavatele nabízet stále něco navíc, tak aby si udrželi své klíčové zaměstnance," zhodnotil přibývající benefity firem Daniel Čapek, marketingový ředitel společnosti Sodexho Pass.

Firmy si zaměstnance předchází, je jich málo

Zejména velké společnosti v boji o zaměstnance stále častěji nabízejí "neklasické benefity". Nejrozšířenější "klasickou" výhodou pro zaměstnance jsou příspěvky na stravování, ať už formou stravenek nebo závodních jídelen, jež poskytuje 93 procent zaměstnavatelů.

Nejčastěji poskytované benefity
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Nejčastěji poskytované benefity

  • 1. Strava/Stravenky 93 %
  • 2. Služební telefon 82 %
  • 3. Příspěvek penzijní připojištění 56 %
  • 4. Pitný režim 53 %
  • 5. Služební notebook 47 %
  • 6. Služební auto 45%
  • 7. Dovolená navíc 42 %
  • 8. Zdravotní péče 39 %
  • 9. Příspěvek na vzdělávání 35 %
  • 10. Studijní volno 35 %

Pozn.: odpovědi 842 zaměstnavatelů, zdroj: TNS AISA

Dalšími rozšířenými výhody jsou pak služební mobilní telefony, příspěvky na penzijní pojištění, služební vůz či notebook. Ty však většinou firmy neposkytují řadovým zaměstnancům.

Novým hitem se v posledních letech stávají benefity na volný čas, mezi něž patří například příspěvky na kulturu, dovolenou a sport.

"Stále častěji se tak setkáváme s relativně novými druhy benefitů, jako jsou například placené dny volna na překonání krátkodobé nemoci či na vyřízení osobních záležitostí," dodal Čapek.

Nepřehlédnutelnou novinkou je pak takzvaný "job sharing", teda "sdílení práce". To spočívá v tom, že se o jednu pracovní pozici dělí dvě ženy na mateřské dovolené.

Nejatraktivnější benefit? Dovolená a příspěvek na ni k tomu

V hodnocení, jaký benefit by zaměstnanci uvítali, jednoznačně zvítězila dovolená navíc. Jako nejatraktivnější ji označilo 95 procent z nich, přičemž 80 procent by uvítalo i příspěvek na ni.

Právě benefity na volný čas podle zaměstnanců nevíce pomáhají k harmonii mezi osobním a pracovním životem. Tento názor sdílí 90 procent zaměstnanců.

Firmy se tomuto trendu rychle přizpůsobují. Právě příspěvky na dovolenou meziročně vzrostly o 117 procent, příspěvky na kulturu a sport o 94 procent, na vzdělání pak o 67 procent.

"Zaměstnavatelé v České republice si začali uvědomovat, že pokud neustále zvyšují nároky na své zaměstnance, musí jim také něco dopřát. Konečně tak objevili fakt, že odpočinek, dobrá nálada a zdravý životní styl zaměstnance se projeví na produktivitě jeho práce," řekl Čapek.

Nejpopulárnějším benefitem ze strany zaměstnavatelů jsou pak stravenky. Průzku opět potvrdil vyšší ekonomickou vyspělost Prahy, kde jsou benefity častější než ve zbylých regionech republiky.

Související:

 

Právě se děje

Další zprávy