Praha - V noci ze soboty na neděli začal platit nový jízdní řád Českých drah. K žádným výrazným změnám z celkového pohledu nedochází.
Dráhy nyní vypraví v průměru 6789 vlaků denně, což je o 64 spojů více než podle dosavadního jízdního řádu. Najedou zhruba 120 milionů kilometrů - o čtyři desetiny procenta méně než dosud.
Cena jízdného se zvyšuje zhruba o procento. „Na trasách do padesáti kilometrů se cena nezmění,“ uvedl člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Dráhy slibovaly, že vnitrostátní spoje nezdraží více než o inflaci.
"Patnáctikilometrové jízdné z Lysé nad Labem do Nymburka zůstává na stejné úrovni, tedy na 29 korunách. Jízdné z Prahy do Kolína, 69 kilometrů, se zvyšuje o jednu korunu a například z Prahy přes Plzeň do Chebu, což je 219 kilometrů, dojde ke zdražení o dvě koruny," upřesnil Štěpán.
Změny pro děti, e-shop i první třídu
Děti do šesti let musí mít od 14. prosince nově jízdenku, přestože její cena zůstane nadále nulová. Státní podnik to vysvětluje snahou o lepší evidenci nejmenších cestujících. České dráhy slibují, že tuto jízdenku půjde případně "dokoupit" i ve vlaku, a to i při odjezdu ze stanice s otevřenou pokladnou. Na cestující tak nečekají žádné sankce.
Dráhy ruší dosavadní tříprocentní slevu při nákupu v e-shopu, nahradí ji věrnostní program. Při nákupu vnitrostátních jízdenek získají lidé za každých 10 korun jeden bod. Za 750 bodů pak mohou získat slevu 90 procent na vnitrostátní jízdenku druhé třídy. Za 500 bodů lze získat 90% slevu na celostátní skupinovou víkendovou jízdenku, která je platná pro dvě dospělé osoby a až tři děti a jejíž běžná cena bude od 14. prosince 650 korun. Za menší počet bodů pak lidé získají slevu na vstup do modelového Království železnic nebo Železničního muzea v Lužné u Rakovníka.
Dráhy zlevní cestování první vozovou třídou delší než 120 kilometrů. Zatímco u kratších cest zůstane dosavadní příplatek 50 procent k ceně druhé třídy, u delších klesne na 30 procent. Jízdenka z Prahy do Chebu tak beze slev vyjde pro první třídu na 391 korun, dosud stála 449 korun.
Zlevní také některé Včasné jízdenky do zahraničí. Například z Prahy do Frankfurtu o 10 eur na 39 eur, tedy zhruba 1104 korun.
Mění se i podmínky pro skupinovou slevu. Při okamžitém odbavení se přizná maximálně pro pět spolucestujících. Skupiny šesti a více spolucestujících se musí nově pro přiznání slevy předhlásit prostřednictvím objednávkového formuláře. "Toto opatření umožní lépe a pružněji reagovat v oblasti posilování vlakových spojů," slibuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Bonusem má být místenka zdarma.
Pendolino až do Košic
Celkový počet spojů se od poloviny prosince zásadně nemění, denně jich vypraví v průměru 6789 vlaků, což je o 64 spojů více než podle dosavadního jízdního řádu.
Ve vnitrostátní dopravě se mimo jiné vrací zrušené spojení z Luhačovic do Otrokovic. Posíleny budou ve špičce vlaky jedoucí mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem a obnoven bude omezený spoj mezi Olomoucí a Šumperkem.
Mezi novinky, jimiž se státní podnik nejvíce chlubí, patří prodloužení jednoho páru pendolina z Prahy přes Ostravu, Žilinu a Poprad-Tatry do Košic. Z Prahy vyjede v půl sedmé ráno, v Košicích má být po druhé hodině odpolední. Zpět by se měl z Košic vracet po třetí hodině odpolední a dorazit do Prahy před půl jedenáctou večerní.
Prodloužení svých vybraných spojů do Košic už dříve oznámili oba konkurenti Českých drah na lukrativní trati mezi Prahou a Ostravou, tedy společnosti RegioJet a Leo Express.
Rychlovlak Pendolino budou moci více využívat i lidé z Plzně nebo Chebska. České dráhy vylepšily jízdní řád tak, aby vyhověl i hlavní přepravní špičce lidí směřujících do hlavního města nebo na Moravu za prací či celodenní návštěvou. Dosud odjížděly dva rychlovlaky ráno a dopoledne z Prahy na západ Čech s dvouhodinovým odstupem za sebou, do Prahy se vracejí odpoledne. Od 14. prosince nově odjíždějí z Prahy kolem 10:40 a 16:40, v opačném směru pak přibližně v 6:45 a 14:45 z Chebu, respektive v osm a šestnáct hodin z Plzně.
Business třída v railjetu a rexy
Po více než šedesáti letech rozšiřuje národní železniční společnost počet tříd na tři, ovšem pouze ve vlacích Railjet, které spojí každé dvě hodiny Prahu s Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Vedle první a druhé třídy bude cestujícím k dispozici i business třída. Formálně ale nakonec bude označena jako první třída s povinnou rezervací. Cena má být stejná jako do klasické první třídy, cestující si však musí koupit ještě vnitrostátní nebo mezinárodní místenku. Ta přijde na 70 až 250 korun u vnitrostátní přepravy nebo na 425 korun u mezistátní, v ceně je welcome drink, denní tisk, balená voda a voucher v hodnotě 50 korun na občerstvení v jídelním voze.
Marketingovou novinkou jsou také "rychlíky vyšší kvality" označené Rx, přičemž zkratka se má podle drah číst jako rex. Zatím vyjedou jen na trasu z Prahy přes Plzeň do Chebu či Klatov, kde se až donedávna ve větší míře vyskytovala stará "koženková" kupé. V zásadě nabídnou standard obvyklý už delší dobu na některých jiných hlavních tuzemských trasách (část vozů vybavených elektrickou zásuvkou či stolky pro notebook nebo klimatizací). Současně ale pokračuje i nasazování modernějších vagonů včetně bezbariérových i na ostatních spojích.
Nové zastávky i vagóny
Obyvatelé Prahy a středních Čech mohou využívat nové zastávky Praha-Kačerov a Chýně jih. Dráhy posílí dopravu z Milovic do Prahy nebo zavedou přímé odpolední vlaky z Benešova u Prahy do Čelákovic. Naopak na trati Rakovník - Čistá - Kralovice budou zrušeny spoje v okrajových časech dne.
V Ústeckém kraji se sníží na polovinu dosavadní hodinový interval mezi Ústím nad Labem a Teplicemi. V sousedním Karlovarském kraji se rozšíří počet spojů obsluhovaných moderními vlaky RegioShark, pokryjí už zhruba 80 procent všech vlakových spojů Českých drah v kraji. Současně však podnik omezí provoz na trati Chomutov – Vejprty, kde budou vlaky jezdit pouze o víkendech od května do září.
V Libereckém kraji přibude s novým jízdním řádem víc vlaků do sousedního Německa a Polska. Do Drážďan bude místo dosavadních čtyř párů vlaků jezdit od neděle pět. Ještě výrazněji posílí spojení z Kořenova přes Harrachov do Sklářské Poreby v sousedním Polsku. Na léta uzavřenou trať se pravidelné vlaky vrátily po rekonstrukci v létě 2010 a od té doby tam cestujících přibývá.