Online rozhovor - Jde o neetické "predátorské" chování, nebo běžné podnikání? Jaká je přiměřená výše úroku a případných sankcí při nesplácení? Jak si poskytovatelé nebankovních půjček prověřují potenciální klienty? Jak postupují proti neplatičům? Na co si lidé nejčastěji půjčují?
Na tyto i další otázky jste se mohli ptát zástupce společnosti Cofidis, která se prezentuje jako specialista na poskytování úvěrů na dálku. Odpovídal finanční ředitel společnosti Cofidis Marek Štejnar. Mimo jiné zdůraznil, že cílem není "ulovit" za každou cenu co nejvíce dlužníků - firma vždy prověřuje, zda je potenciální klient skutečně schopen splácet půjčku.
Na kratší a přehlednější smluvní podmínky se ale lidé těšit nemohou. "Ani my nejsme úplně spokojeni s jejich délkou. Ale všeobecné podmínky musí podchytit všechny naše povinnosti, které primárně vyplývají ze zákona (a s nově přijímanou legislativou přibydou další). Musí také popisovat řadu situací, které mohou nastat a na které již existuje řešení, například ve formě předchozích judikátů," vysvětlil.
V Indexu predátorského úvěrování, sestaveném Sdružením obrany spotřebitelů a Člověkem v tísni, se společnost Cofidis umístila relativně nejlépe. Podle analýzy jsou její smluvní podmínky pro klienty méně rizikové než u dalších pěti velkých poskytovatelů nebankovních půjček. Firma se na nejlepší pozici dostala až těsně před uzávěrkou indexu, když zmírnila dosud praktikovanou smluvní pokutu ze 100 na 20 procent a začala využívat pětkrát nižší úroky z prodlení.
Čtěte také: Predátorský index: Napoví, kdo nabízí nevýhodné půjčky Vysoké úroky u Providentu? Jsou i horší rizika Vláda chce zastavit odírání lidí, kteří si berou půjčky |