Známe nejvyšší pokuty pro e-shopy od ČOI. Špatné zkušenosti mají i nakupující

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
11. 3. 2016 11:49
Pokuty v celkové výši 4,2 milionu korun uložila loni internetovým obchodům Česká obchodní inspekce. S e-shopem Allmobil.cz, který žebříčku "kraluje", mají hodně špatné zkušenosti i sami nakupující. Celkově mezi nejčastěji zjištěné nedostatky patřilo používání nekalých obchodních praktik nebo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) loni uložila e-shopům 825 pokut v celkové výši 4,2 milionu korun. To je méně než předloni, kdy pravomocné pokuty dosáhly 4,8 milionu korun.

Online deník Aktuálně.cz získal přehled nejvyšších sankcí za rok 2015, pohybují se v řádech desítek tisíc korun.

Výše pokuty e-shop (provozovatel)
70 000 Kč Allmobil.cz (podnikající fyzická osoba)
60 000 Kč Dráčik.cz (Dráčik - DUVI CZ)
50 000 Kč Slevovar.cz (Ogroup)
50 000 Kč PřímozČíny.cz (podnikající fyzická osoba)
50 000 Kč Computer-star.eu (podnikající fyzická osoba)
50 000 Kč Drogerie-cr.cz (podnikající fyzická osoba)
50 000 Kč Almobil.cz (podnikající fyzická osoba)

Loňského "krále" mezi nejvyššími pokutami Allmobil.cz nedoporučují ani lidé, kteří v e-shopu nakupovali. Podle hodnocení na srovnávači Heureka.cz jde o velmi nespolehlivého prodejce. A podobné je to i s dalšími e-shopy v tabulce.

Obecně mezi nejčastěji zjištěné nedostatky patřilo porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik, neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace či porušení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace.

Celkem zkontrolovala inspekce 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu, nedostatky zjistila u 990 z nich (83 %). ČOI ale upozornila, že vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování, protože při kontrolách se inspektoři zaměřili na problémové obchodníky.

Loni inspekce obdržela 5178 stížností, které se týkaly internetového obchodování. Nejčastěji si spotřebitelé stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, poškozeného, nekompletního, použitého místo nového a také na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy.

Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech podle šéfa ČOI svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení. "Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

 

Právě se děje

Další zprávy