Praha - Řidiči zájezdových autobusů už nebudou muset odpočívat po sedmi pracovních dnech, ale až po dvanácti.
Změna významně tak výrazně ovlivní autobusové zájezdy.
Evropský parlament totiž přijal v prvním čtení legislativní usnesení k návrhu novely, ve kterém akceptuje zrušení povinnosti odpočinku řidiče autobusu po sedmi dnech a souhlasí s možností odpočinku až po dvanácti pracovních dnech.
Parlament mění
To je výrazná změna. Podle současného nařízení EU je totiž nutné, aby byl u poznávacích autobusových zájezdů trvajících déle než sedm dní v autobuse přítomen i druhý řidič na vystřídání.
Cestovní kanceláře nebo autobusové firmy musí najímat speciálně pro sedmý den druhého řidiče, nebo musí skupina strávit celý den bez dopravy v jednom místě, jelikož řidič nesmí řídit.
Zájezd se tak prodlužuje i prodražuje, stěžují si i řidiči. Zavedení povinnosti týdenního odpočinku až po dvanácti dnech místo nynějších sedmi tak podle cestovních kanceláří zlevní současné autobusové zájezdy.
Zkrátit odpočinek
Projednávané nařízení EU platí teprve od března 2006. V rámci novely usilují cestovní asociace ještě o zkrácení denního odpočinku řidičů z nynějších devíti hodin na hodin osm.
"Zkušenost uplynulých dvou let od platnosti nařízení nás jednoznačně vede k závěru, že prodloužení denního odpočinku z dřívějších osmi na devět hodin a zrušení povinnosti týdenního odpočinku až po dvanácti dnech má negativní dopad na provozovatele dopravy a pořadatele zájezdů a nikterak nemá vliv na zvýšení bezpečnosti autobusové dopravy. Proto nyní usilujeme společně s dalšími evropskými asociacemi o změnu," uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.