Praha - Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití.
"Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků," říká Juračka. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.
Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož loni v Česku ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou. "Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná," dodal Juračka.
Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do níž patří téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.
Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.
Desítka největších obchodníků v Česku vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut.
Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.
Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.
Obchod | Tržby | Zisk / ztráta | Účetní období |
Kaufland | 55,2 mld. Kč | 2,13 mld. Kč | 3/2014-2/2015 |
Ahold | 48,3 mld. Kč | -- | 2015 |
Tesco | 41,7 mld. Kč | -3,9 mld. Kč | 3/2014-2/2015 |
Lidl | 33,6 mld. kč | 2,6 mld. Kč | 3/2014-2/2015 |
Penny Market | 31,3 mld. Kč | 523 mil. Kč | 2014 |
Makro | 27,6 mld. Kč | -- | 10/2014-9/2015 |
COOP | 27,3 mld. Kč | -- | 2015 |
Geco | 25,6 mld. Kč | 247 mil. Kč | 2014 |
Globus | 22,9 mld. Kč | 349 mil. Kč | 7/2014-6/2015 |
Billa | 21,4 mld. Kč | 339 mil. Kč | 2014 |
Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy