Zahraniční řetězce ovládají už dvě třetiny trhu, COOP může zavřít další malé prodejny

ČTK ČTK
Aktualizováno 22. 4. 2016 13:40
Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky bojují menší čeští obchodníci s potravinami o přežití. Nemohou si dovolit nabízet takové ceny jako velké zahraniční řetězce. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití.

"Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků," říká Juračka. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.

Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož loni v Česku ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou. "Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná," dodal Juračka.

Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do níž patří téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.

Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.

Desítka největších obchodníků v Česku vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut.

Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.

Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.

Obchod Tržby Zisk / ztráta Účetní období
Kaufland 55,2 mld. Kč 2,13 mld. Kč 3/2014-2/2015
Ahold 48,3 mld. Kč -- 2015
Tesco 41,7 mld. Kč -3,9 mld. Kč 3/2014-2/2015
Lidl 33,6 mld. kč 2,6 mld. Kč 3/2014-2/2015
Penny Market 31,3 mld. Kč 523 mil. Kč 2014
Makro 27,6 mld. Kč -- 10/2014-9/2015
COOP 27,3 mld. Kč -- 2015
Geco 25,6 mld. Kč 247 mil. Kč 2014
Globus 22,9 mld. Kč 349 mil. Kč 7/2014-6/2015
Billa 21,4 mld. Kč 339 mil. Kč 2014

Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy

 

Právě se děje

Další zprávy