Spotřeba férové kávy v Česku roste. Fairtradové výrobky už nabízejí řetězce i pumpy

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová
20. 9. 2017 14:58
Česko se ve spotřebě takzvaných férových potravin přibližuje západní Evropě. Nejúspěšnějším výrobkem je káva.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Praha - Češi loni vypili téměř jednou tolik férové kávy než v předchozím roce. Pomohly tomu hlavně firmy, které kávu s certifikátem zařazují do nabídky. Minulý rok ji začaly prodávat dvě sítě čerpacích stanic - Benzina v prodejnách Stop Café a OMV ČR pod značkou Viva.

"Stálicí v prodeji fairtradové kávy je společnost Tchibo Praha, která svůj sortiment neustále rozšiřuje," říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Dalšími prodejci jsou například Segafredo Zanetti nebo Miko Káva.

Spotřeba fairtradové kávy se na celkové tuzemské konzumaci podle odhadu Chorváthové podílí mezi dvěma a třemi procenty. Káva je přitom nejúspěšnějším fairtradovým výrobkem - tvoří víc než polovinu prodejů férových potravin, následuje kakao a třtinový cukr.

"Pro pražírny nebo prodejce je zajímavá tím, že není tak náročná na zpracování, protože například u výroby čokoládových tyčinek musí výrobce použít všechny suroviny s certifikací," vysvětluje Chorváthová.

Česko se podle ní ve spotřebě férových potravin přibližuje západní Evropě. "Výrobky se podařilo dostat do maloobchodních sítí, dříve byl jejich nákup spojený spíš s alternativními prodejnami," dodává.

Mezi největší prodejce výrobků s podílem fairtradového kakaa patří Kaufland, který nabízí zhruba osm desítek položek. Podobné výrobky začaly loni nabízet i řetězce Norma nebo Penny Market. Spotřeba férového kakaa tak v Česku vzrostla o 56 procent.

Prodej fairtradových výrobků celosvětově roste a stále se do něj zapojují další firmy. Například výrobce džusů Pfanner začal nabízet tyto nápoje na palubách letecké společnosti Travel Service.

Podle celosvětové statistiky organizace Fairtrade prodeje poskočily vedle kávy a kakaa i u čaje, banánů nebo květin. Například v Česku květiny s certifikátem začala prodávat firma Florea.

Hnutí fair trade klade důraz na ochranu životního prostředí nebo zakazuje dětskou práci. Lidé nákupem výrobků s certifikací Fairtrade podporují farmáře, kteří mají vedle vyšší výkupní ceny zajištěný i fairtradový příplatek. Ten následně investují dále do podnikání. Stejnojmenná organizace funguje dvacet let a působí v 75 zemích světa. Loni Češi poslali na rozvoj certifikovaných družstev po celém světě 4,4 miliony korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Tunisko má nového prezidenta, stal se jím univerzitní profesor Kaís Saíd

Tuniská volební komise potvrdila, že nedělní prezidentské volby v zemi vyhrál univerzitní profesor bez politické příslušnosti Kaís Saíd. Získal 72,71 procenta hlasů. Saídův protivník, mediální magnát Nabíl Karúí nedlouho před oznámením výsledků druhého kola voleb uznal svou porážku. Volební účast byla 55 procent, citovala agentura Reuters z prohlášení volební komise.

Karúí, který byl donedávna ve vazbě, a ani Saíd dosud nikdy nezastávali politický úřad, v prvním kole voleb 15. září ale předstihli řadu kandidujících vlivných politiků.

Vítěz prezidentského souboje převezme severoafrickou zemi usilující o vítězství v boji s korupcí, nezaměstnaností a sporadickým extremistickým násilím. Tunisané se také snaží stabilizovat demokracii, kterou budují od povstání za arabského jara v roce 2011. Oba kandidáti se již před hlasováním shodli na tom, že budou rovněž usilovat o mír v sousední válkou rozvrácené Libyi.

Zdroj: ČTK
Další zprávy