Spotřeba férové kávy v Česku roste. Fairtradové výrobky už nabízejí řetězce i pumpy

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová
20. 9. 2017 14:58
Česko se ve spotřebě takzvaných férových potravin přibližuje západní Evropě. Nejúspěšnějším výrobkem je káva.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Praha - Češi loni vypili téměř jednou tolik férové kávy než v předchozím roce. Pomohly tomu hlavně firmy, které kávu s certifikátem zařazují do nabídky. Minulý rok ji začaly prodávat dvě sítě čerpacích stanic - Benzina v prodejnách Stop Café a OMV ČR pod značkou Viva.

"Stálicí v prodeji fairtradové kávy je společnost Tchibo Praha, která svůj sortiment neustále rozšiřuje," říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Dalšími prodejci jsou například Segafredo Zanetti nebo Miko Káva.

Spotřeba fairtradové kávy se na celkové tuzemské konzumaci podle odhadu Chorváthové podílí mezi dvěma a třemi procenty. Káva je přitom nejúspěšnějším fairtradovým výrobkem - tvoří víc než polovinu prodejů férových potravin, následuje kakao a třtinový cukr.

"Pro pražírny nebo prodejce je zajímavá tím, že není tak náročná na zpracování, protože například u výroby čokoládových tyčinek musí výrobce použít všechny suroviny s certifikací," vysvětluje Chorváthová.

Česko se podle ní ve spotřebě férových potravin přibližuje západní Evropě. "Výrobky se podařilo dostat do maloobchodních sítí, dříve byl jejich nákup spojený spíš s alternativními prodejnami," dodává.

Mezi největší prodejce výrobků s podílem fairtradového kakaa patří Kaufland, který nabízí zhruba osm desítek položek. Podobné výrobky začaly loni nabízet i řetězce Norma nebo Penny Market. Spotřeba férového kakaa tak v Česku vzrostla o 56 procent.

Prodej fairtradových výrobků celosvětově roste a stále se do něj zapojují další firmy. Například výrobce džusů Pfanner začal nabízet tyto nápoje na palubách letecké společnosti Travel Service.

Podle celosvětové statistiky organizace Fairtrade prodeje poskočily vedle kávy a kakaa i u čaje, banánů nebo květin. Například v Česku květiny s certifikátem začala prodávat firma Florea.

Hnutí fair trade klade důraz na ochranu životního prostředí nebo zakazuje dětskou práci. Lidé nákupem výrobků s certifikací Fairtrade podporují farmáře, kteří mají vedle vyšší výkupní ceny zajištěný i fairtradový příplatek. Ten následně investují dále do podnikání. Stejnojmenná organizace funguje dvacet let a působí v 75 zemích světa. Loni Češi poslali na rozvoj certifikovaných družstev po celém světě 4,4 miliony korun.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 19 minutami

Uvízlé kamiony zablokovaly silnici mezi Bílou a Ostravicí v Beskydech

Dva kamiony uvízly v pondělí ráno na zasněžené silnici 1/56, kterou v úseku mezi obcemi Bílá a Ostravice zablokovaly. Policie tam dopravu řídila kyvadlově. Vznikaly kolony. Okolo 11:00 se podařilo provoz obnovit, řekla mluvčí moravskoslezské policie Soňa Štětínská.

Situace podle ní vznikla nedisciplinovaností řidičů. "Vjeli na úsek komunikace, kde to není v tomto ročním období možné. Je tam zákaz vjezdu pro vozidla s váhou nad 12 tun. Nerespektovali dopravní značení," řekla mluvčí.

Oba vozy v serpentinách u přehrady Šance uvízly. "Jeden se už podařilo odstranit ještě ráno. Na uvolnění druhého se pracovalo během dopoledne. Policisté na místě řídili dopravu kyvadlově. Vznikaly ale kolony," uvedl Štětínská.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Praha rozšíří zákaz reklamy v centru, přibudou dvě nová pásma

Pražský magistrát rozšíří nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibudou dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšíření by mělo začít platit v červenci příštího roku.

Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.

V Pražské památkové rezervaci se zákaz bude nově týkat i reklamních stojanů. V prvním novém pásu bude ze zákazu vyňata reklama šířená zvukem či obrazem, reklama na dopravních prostředcích, reklamní periodický tisk a reklamní převleky. V pásmu nejdále od centra budou zakázány pouze dodatečné konstrukce na dopravních prostředcích a reklamní plachty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy