Praha - Češi mají za sebou léto, během kterého jim obchodníci naservírovali nejvyšší slevy na zmrzliny. Když je lidé na cedulkách spatří, jsou ochotni sáhnout i po jiném výrobku, než pro který původně přišli.
"Milujeme Magnum, ale protože je moc drahé, tak ho kupujeme málo. Jenže v létě se prodávalo za necelých 20 korun, tak ho naši nakoupili celý mrazák a mohli jsme ho jíst častěji. Teď už v něm bohužel zbylo jen pár posledních kousků," popisuje čtrnáctiletý Martin z Prahy.
Na výhodné ceny neslyší jen Martinova rodina. Češi jsou obecně na slevy zvyklí a reagují na ně i u zmrzlin.
Z průzkumu portálu AkčníCeny.cz vyplývá, že při slevě do 20 procent je ochotna sáhnout v obchodě po jiném výrobku více než desetina kupujících. Při slevě do 30 procent to je zhruba každý čtvrtý nakupující a při slevě do 50 procent je to šest z deseti lidí. Jakmile se sleva vyšplhá nad tuto hranici, už je ochoten konvertovat k jiné značce skoro každý, kdo má zmrzlinu rád.
Letošní léto, kdy slevy na zmrzliny dosáhly nejvyšších hodnot, přitom milovníkům nanuků, kornoutů či velkých rodinných balení přálo.
Zatímco v roce 2013 byly průměrné slevy v obchodech v nejvytíženějších měsících (červen až srpen) kolem 30 procent a v dalších třech letech kolem 40 procent, letos tuto hranici překonaly. V červenci dosáhly 43 procent a v srpnu se vyšplhaly na 47 procent. Portál AkčníCeny.cz přitom zkoumá nabídky všech výrobků uvedených ve slevových letácích, které monitoruje.
Nejvyšší slevy se letos v létě objevily u zmrzlin Manhattan a Carte d’Or a druhé nejvyšší byly u značek Algida Viennetta a Magnum. Loni obchody v nejvyšších slevách nabízely zákazníkům značky Manhattan a Movenpick, příčku pod nimi obsadily výrobky Carte d´Or a Prima Mrož jahodový.
Zmrzliny s nejvyšší slevou | |||||
Rok 2016 | Sleva | Výrobek | Řetězec | Původní cena | Akční cena |
Červen | 50 % | Manhattan 1400 ml | Albert | 119,90 Kč | 59,90 Kč |
Červenec | 60 % | Movenpick 900 ml | Terno | 99,00 Kč | 39,90 Kč |
Srpen | 50 % | Manhattan 1400 ml | Tesco | 119,90 Kč | 59,90 Kč |
Rok 2017 | |||||
Červen | 54 % | Manhattan 1400 ml | Penny Market | 119,00 Kč | 54,90 Kč |
Červenec | 52 % | Carte d’Or 900 ml | Albert | 133,90 Kč | 64,90 Kč |
Srpen | 56 % | Carte d’Or 900 ml | Albert | 134,90 Kč | 59,90 Kč |
Zdroj: AkčníCeny.cz |
Vedle nárůstu průměrné slevy se rozšířil i počet značek, které se nechaly cenovými akcemi svých konkurentů strhnout. Zatímco loni v červnu, červenci a srpnu šlo do akce 133 až 160 výrobků, letos to ve stejné měsíce bylo o 15 až 25 procent výrobků měsíčně více.
"Proti roku 2016 se do slevových akcí zapojilo více značek, které nejsou tolik známé," popisuje chování výrobců Zuzana Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz. U konkrétních značek a balení je přitom podle ní vidět mírný růst základní ceny, který je ale kompenzován vyšší slevou. Koncová cena v akci tedy nakonec byla zhruba stejná jako loni.
To však neplatí pro všechny výrobky. Například Venezia stála ještě v roce 2014 necelých 55 Kč, letos se už prodávala za 69,90 Kč. Podobně i zmrzlina Haagen Dazs (balení o velikosti 500 ml) šla v roce 2013 koupit za 159 Kč, letos si za ni její fanoušek musel připlatit deset korun.
I přes rostoucí průměrné slevy utrácejí Češi za zmrzliny více než v minulosti. Za balené zmrzliny utratili podle studie výzkumné agentury Nielsen od loňského července do letošního června přes 3,1 miliardy korun, což bylo o téměř čtyři procenta více než o rok dříve.
Mezi největší výrobce v Česku patří Bidfood, Haagen Dazs, Nestlé, výrobci privátních značek a Unilever. Chuť Čechů na zmrzliny se snaží podpořit také reklamami.
Nejvíce do nich letos investoval Unilever, který podle společnosti Nielsen Admosphere utratil od letošního ledna do konce července za propagaci nanuků Magnum Double 38,1 milionu korun. Zmrzlina Carte d’Or spolkla na reklamách 35,4 milionu korun a Míša Termix si vysloužil inzerci za 33,8 milionu.