Pavla Adamcová,
ČTK
21. 12. 2019 15:18
Vánoční svátky jsou za dveřmi a s nimi tradičně rostou výdaje zákazníků - nejen za dárky, ale i za potraviny a zboží v nejrůznějších, často jen na oko slevových akcích. Obchodníci přitom i letos hlásí prodejní rekordy a vyšší zisky čekají také po Vánocích. Aktuálně.cz oslovilo ekonomy s dotazem, co se kolem svátků skutečně vyplatí nakoupit, a na co je naopak lepší počkat si do ledna.
Na jaké zboží je lepší počkat si až do ledna?
Obchodníci letos hlásí rekordní předvánoční prodeje a vyšší zisky předpokládají i u těch povánočních. Někteří na ně přitom začali zákazníky lákat s předstihem.
Pro internetové prodejce jsou povánoční a lednové výprodeje druhým nejsilnějším obdobím. Průzkum e-shopu Mall.cz ukázal, že 13 procent domácností si některé dárky kupuje právě až po Vánocích.
- V těchto výprodejích mají Češi největší zájem o mobilní telefony a další velké spotřebiče, jako jsou pračky, ledničky, myčky nebo sušičky.
"Povánoční výprodej se bude týkat tisíců výrobků napříč sortimentem. V loňském roce byl největší zájem především o elektroniku. Vedly LED televize, mobilní telefony a malé domácí spotřebiče. Velký zájem byl také o prací prostředky a kávové kapsle," řekla mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. Ta předpokládá, že letos bude největší zájem o elektroniku.
Také podle ekonomů oslovených Aktuálně.cz se vyplatí počkat na nákup elektroniky či mobilů až do ledna, přestože povánoční slevy v tomto případě podle nich nebudou celoplošné, ani tolik výrazné. Zlevnit mohou i některé druhy kosmetiky. "Povánoční výprodeje jsou běžné, týkají se například vánočních dárkových sad. Startují v různé formě hned první pracovní den po Vánocích," doplňuje pro Aktuálně.cz marketingový ředitel e-shopu Notino Radek Ondráška.
- V lednu se ovšem podle ekonoma společnosti Czech Fund Lukáše Kovandy jednoznačně vyplatí vyrazit pro oblečení a obuv. "Skutečné slevy mohou být po Vánocích u těchto druhů zboží až sedmdesátiprocentní," uvádí Kovanda.
Už 25. prosince například začne vyprodávat módní e-shop Zoot, podle jeho manažera Roberta Vojáčka zlevní veškerý sortiment o polovinu. Bleskové akce se podle něj vyplatí, většina sortimentu "zmizí" po dvou dnech.