Celému on-line obchodu dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech online nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 procent), knihy (37 procent), produkty pro zdraví a krásu (35 procent) a na pátém místě elektronika (32 procent).
V České republice byla na první příčce také móda s podílem 43 procent, na druhé tradičně volnočasové zboží (37 procent) a třetí zdraví a krása (35 procent). Elektronika předehnala knihy, které byly ještě předloni na čtvrté příčce.
Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to v tuzemském i evropském měřítku. Naproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce.
V České republice využívá výdejní místa 35 procent nakupujících, v Evropě 17 procent. Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.
Potraviny si loni v e-shopech objednalo 14 procent Čechů, což je dva procentní body pod evropským průměrem. Celkem devět procent jídlo on-line nakupuje alespoň jednou do měsíce.
Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 procent). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich. V polovině případů si nechali zboží dovézt z Evropské unie. Pokud nakupovali mimo EU, ve dvou třetinách případů šlo o čínské e-shopy.
Podíl internetového obchodu v Evropě se loni zvýšil o 0,2 procentního bodu na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.
Tržby tuzemských e-shopů podle obchodního ředitele internetové drogerie Ageo.cz Aleše Urbánka rostou ročním tempem kolem 20 procent a letos to bude podobné. Vedle příklonu k využívání mobilních zařízení se podle něj bude na trhu stále více uplatňovat personalizace, tedy vytváření nabídek na míru konkrétního zákazníka.
E-shopy budou také poskytovat vlastní dodatečný obsah formou například blogů nebo newsletterů a díky nástupu mobilů se čeká renesance využití QR kódů. "QR kód je ideálním zástupem zdlouhavého vyhledávání. Obsahem budou rozšířené informace o produktech a službách. Obchody, které QR kódy opustily, budou muset zvážit jejich opětovné nasazení," dodal.