"Nepřišlo mi tom nic divného, takové akce přece pořádají obchody často," popisuje pro online deník Aktuálně.cz osmašedesátiletá paní Jana z Prahy, která nabídku s falešným slevovým kuponem řetězce Lidl rozeslala přes komunikátor Whatsapp i všem svým příbuzným a kamarádkám. "Zdražuje teď snad úplně všechno, tak mi to jednoduše přišlo jako dobrá příležitost," pokračuje.
Falešné slevové kupony největších obchodních řetězců a s nimi spojené dotazníky ovšem kolují na českém internetu už dlouhé roky. Jejich znění se vždy mírně obměňuje, dopad na podvedeného ale zůstává stejný.
Lidem mohou začít chodit drahé SMS zprávy (při podobných podvodech v minulosti stála každá téměř 100 korun), do počítače se jim může nainstalovat virus, hrozí zneužití osobních údajů nebo čísla platební karty.
Podvodné kupony opakovaně neoprávněně používají jména největších řetězců jako Penny, Albert či Tesco. Server Hoax.cz zveřejnil také aktuální verzi Lidlu z letošního května.
"O podvodných akcích zákazníky pravidelně upozorňujeme na našem Facebooku, informace o případných podvodných akcích poskytuje také naše zákaznická linka. Zákazníky prosíme o obezřetnost a vždy doporučujeme, aby na podezřelé odkazy neklikali a v žádném případě neposkytovali své osobní údaje. Pokud chtějí mít jistotu, doporučujeme jim, aby si informace ověřovali přímo u nás," říká mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Ve všech případech tohoto podvodného jednání podal Lidl trestní oznámení na neznámého pachatele. Podobně se zachoval také Albert nebo Kaufland. Mluvčí Penny Tomáš Kubík pro online deník Aktuálně.cz doplnil, že předcházet podobným kampaním je ale jinak pro obchodníka obtížné, protože je lidé šíří mezi sebou a samotní podvodníci se často nacházejí v zahraničí.
"Máme řadu nástrojů, jejichž prostřednictvím monitorujeme internet a sociální média, a v případě, že podvodnou kampaň zaregistrujeme, neprodleně informujeme naše zákazníky i policii," uvádí Kubík.
"Vždy důrazně doporučujeme na sdělení žádným způsobem nereagovat, na případné odkazy neklikat ani nevyplňovat své osobní údaje. Často je možné na první pohled poznat, že se jedná o podvod například díky gramatickým chybám nebo odkazům na jiný než oficiální web či profil na sociálních sítích," podotýká dále mluvčí Penny.
Podvod je možné odhalit i tak, že kampaně či soutěže řetězce zpravidla komunikují přes své oficiální kanály - tedy na webu či oficiálních profilech na sociálních sítích.
Kybernetických útoků přibývá
Stížnosti na obdobné praktiky ze strany zákazníků už v minulosti zaznamenala i spotřebitelská organizace dTest. "Nebyly to pouze falešné kupóny do obchodních řetězců, ale evidujeme rovněž případy týkající se obchodů se šperky či oděvy," popisuje mluvčí Jaroslav Švehla.
Švehla zdůrazňuje, že podob podvodného jednání je mnoho a poskytnout obecný návod, jak je jistě rozpoznat, není snadné. "Vždy ale spotřebitelům doporučujeme myslet na to, že u velmi výhodných nabídek je třeba ještě více prověřovat, než důvěřovat. Doporučujeme vždy ověřit webovou stránku, na níž se sleva nachází - zda nemá podezřelou adresu a podobně. Rovněž doporučujeme provést kontrolu webové stránky obchodního řetězce či podnikatele, který by měl údajnou slevu poskytovat," vysvětluje.
Podle dat společnosti Eset obecně kybernetických útoků v Česku přibývá. Jejich počet vzrostl v loňském roce meziročně o pětinu. Množství se zvyšuje také v meziměsíčním srovnání, dle čísel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) se stal letošní duben měsícem s druhým největším počtem kybernetických incidentů za poslední rok.
Přestože většina útoků míří na vládní instituce a firmy, běžní lidé by podle expertů rovněž měli být obezřetní. Na jaře například vzrostl až desetinásobně počet bazarových podvodů.
Jejich terčem se stali především prodávající, kteří si volí jako platební metodu takzvanou bezpečnou platbu, tedy zaslání peněz z karty na kartu, například prostřednictvím "peněženky" zvoleného bazaru. Podle České bankovní asociace (ČBA) prodejce nedostane žádné peníze za jím prodávané zboží, ale navíc přijde většinou nenávratně i o všechny peníze na účtu, kam umožní pachateli sám přístup.
Phishing, malware a ransomware
- Phishingové útoky
Při Phisingu se útočník snaží přesvědčit oběť, aby prozradila citlivou informaci, otevřela odkaz vedoucí na škodlivou stránku nebo otevřela soubor obsahující škodlivý kód. Tzv. spear-phishingový útok pak není veden proti velkému množství lidí, ale cílí na konkrétní osoby.
- Malware
Malware je termín pro "škodlivý software". Je určen zejména k získání přístupu k počítači tím, že ho podvede k instalaci určitého softwaru. Může sledovat aktivity uživatele na jeho počítači a může způsobit škody, kterých si nemusíte být vědomi.
- Ransomware
Ransomware je v podstatě typ malwaru, který zablokuje váš počítač a zakáže vám přístup, dokud nezaplatíte požadované výkupné. To je obecně požadováno ve formě Bitcoin.