Opalovací mléko ve spreji mělo chránit dětskou pokožku. V testu však zcela propadlo

on on
15. 6. 2019 18:16
V Česku začíná sezóna dovolených, během které se rodiny i s malými dětmi vydávají k vodě. Není novinkou, že při chytání bronzu by se všichni měli chránit proti nebezpečným ultrafialovým paprskům opalovacími přípravky. Jak ovšem ukázal test spotřebitelská organizace dTest, není radno věřit všemu, co se na tubě s opalovacím krémem píše.
Foto: dTest

Organizace dTest nechala porovnat 14 opalovacích přípravků s vysokým, či velmi vysokým ochranným slunečním faktorem, které se využívají právě pro ochranu citlivé dětské pokožky.

Oba dva typy ultrafialového záření, tedy paprsky UVA a UVB, mají dopad na imunitní systém a mohou se podílet na zvýšení rizika vzniku rakovinného bujení kůže. Ukázalo se, že až na jednou výjimku poskytují všechny testované opalovací přípravky skutečně takovou ochranu proti záření, jakou výrobci deklarují na etiketách.

"Opalovací mléko ve spreji Nubian Kids 50 však při zkouškách ochrany zcela propadlo. Ačkoliv by se podle evropského doporučení měla jeho ochrana proti UVB záření pohybovat v rozmezí 50 až 59,5, laboratoř zjistila pouhých 6,3. Přípravek neuspěl ani ve zkoušce ochrany proti UVA paprskům," říká šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

Před oběma typy záření poskytuje přípravek místo vysoké pouze nízkou ochranu - rodiče proto dTest před jeho koupí důrazně varuje. Kvůli výrazně nižší ochraně přípravku navíc organizace podala podnět k prošetření České obchodní inspekci.

S čistým štítem neskončily ani spreje Uriage Bariésun Kids 50+ a Chicco Spray Solare. Ty obsahovaly, stejně jako již zmíněný Nubian Kids 50, shodně po jednom z disruptorů, které mohou mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na fungování hormonálního systému u dětí.

"Buďte opatrní a sáhněte raději po přípravku s vysokým ochranným slunečním faktorem. Faktor musí být na obalu jasně a čitelně uveden pod zkratkou SPF (Sun Protection Factor)," radí Hoffmannová rodičům, kteří vybírají prostředek na opalování pro sebe a své děti.

 

Právě se děje

před 55 minutami

V soutěži o miliardovou armádní zakázku na BVP zůstaly tři firmy

Předběžnou nabídku na dodání 210 bojových vozidel pěchoty za zhruba 50 miliard korun ministerstvu obrany doručily tři z oslovených firem. Německé konsorcium PSM s obrněncem Puma se rozhodlo soutěž opustit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy