Praha - Češi si zvolili nejlepší novinky, které se v minulých měsících objevily v obchodech. Sedmnáctý ročník soutěže Volba spotřebitelů - Nejlepší novinka vyhrála tradiční česká značka Lukana. Porotci - více než 4000 spotřebitelů - jí dali nejlepší známku.
Lukaně pomohlo, že získala nový obal, který se lépe drží v ruce, avšak nejvýraznější roli v jejím vítězství sehrálo to, že je známá a lidé si ji připomněli v reklamě, kde ji chválí generace pěti žen.
"Sešly se zde dvě věci. Silná tradiční značka a silná televizní kampaň, která běží právě v tomto období. Výrobek právě díky tomu patrně získal největší počet bodů," říká Lukáš Matějka, manažer skupiny Atoz Marketing, která soutěž pořádá.
Matějka připouští, že kdyby kampaň na Lukanu běžela jindy, mohl by vyhrát jiný tradiční tuzemský výrobek, například pivo, protože rozdíly mezi nejlepšími značkami jsou při konečném součtu hlasů malé.
Ačkoliv Lukana získala v konkurenci 160 nominovaných produktů od spotřebitelů nejvíce hlasů, celkem měla soutěž 51 výherců v rámci 31 potravinářských a 20 nepotravinářských kategorií. V každé kategorii hlasují spotřebitelé o nejlepší novince v konkurenci čtyř až pěti výrobků uvedených na trh od ledna 2015 až do května 2016.
Ze speciálních výrobků se stává běžné zboží
Letos se do soutěže nově probojovaly kategorie zboží, které se dosud prodávaly hlavně ve specializovaných obchodech. Byly to například erotické gely, které ze sex-shopů zamířily do běžných řetězců, laserové epilátory, které se dosud prodávaly v obchodech zaměřených na spotřebiče, či proteinové tyčinky, jež si dopřávali sportovci dříve hlavně ve fitness centrech či ve sportovních obchodech a dnes si je dají do košíku spolu s rohlíky a mlékem.
Z výsledků soutěže je také vidět, že kupující dávají stále častěji přednost zdravému životnímu stylu a výrobci i prodejci se tomu snaží přizpůsobit.
"V běžných řetězcích se tak objevují výrobky jako pivo se zeleným ječmenem, který lidé vnímají jako superpotravinu, či potraviny ze sóji, které byly dříve k nalezení spíše ve zdravých výživách. Tím je výrobek známější a dostává více hlasů," vysvětluje Matějka.
Zajímavou novinkou je podle něj také to, že zdravou výživou se nechal inspirovat i výrobce vídeňských sušenek Manner. Společnost začala své klasické zboží přimíchávat do pro ni zcela netypického produktu - müsli. A právě tento výrobek v kategorii cereálií u spotřebitelů zvítězil.
Po novince sáhne třetina Čechů
Podle agentury Nielsen Czech Republic, která výzkum pro Atoz prováděla, se loni na trhu objevilo 24 000 nových výrobků (nový výrobek je i ten, co má nový obal či novou příchuť). Většina z nich se však na trhu kvůli vysoké konkurenci neudrží ani půl roku.
"Každopádně lidé mají o nové výrobky zájem. Z průzkumu vyšlo, že při posledním nákupu si nějakou novinku koupilo 34 procent respondentů," uvedl Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen pro Českou republiku a Slovensko.
Když se nový výrobek objeví v regále poprvé, je pro kupující důležité, aby měl zajímavý obal. Pokud je však následně zklame jeho kvalita, chuť či funkčnost, znovu si ho do košíku nedají. "Pro mladší spotřebitele je při výběru novinky důležitá také značka výrobku a to, zda se jim hodí k jejich životnímu stylu," dodává Týra.
Které novinky zaujaly spotřebitele - vítězové jednotlivých kategorií | ||
Kategorie | Výrobek | Společnost |
Alkohol | Metaxa 12* | REMY COINTREAU CZECH REPUBLIC |
Autokosmetika | SHERON SMĚSI DO OSTŘIKOVAČŮ | DF PARTNER |
Bonbony | JOJO POTĚŠENÍ 30 % OVOCE | NESTLÉ ČESKO |
Cereálie | MANNER MÜSLI | JOSEF MANNER |
Cidery | FRISCO | PLZEŇSKÝ PRAZDROJ |
Cukr a sladidla | OCHUCENÉ CUKRY VITANA | VITANA |
Cukrovinky | AUSTRIA MOZARTKUGELN | JOSEF MANNER |
Čaje | PICKWICK ANANAS S CITRUSY | JACOBS DOUWE EGBERTS CZ |
Čisticí prostředky | SIDOLUX UNIVERSAL SODA POWER | LAKMA ČESKÁ REPUBLIKA |
Čokolády tabulkové | MILKA PEANUT CARAMEL | MONDELEZ CZECH REPUBLIC |
Dámská depilace | PHILIPS LUMEA ADVANCED SC1997 | PHILIPS ČESKÁ REPUBLIKA |
Dermokosmetika | PLACENTOR VEGETAL S ROSTLINNOU PLACENTOU | REXIM |
Dětská kosmetika | JELENÍ LŮJ PRINCEZNA & JELENÍ LŮJ PIXEL | DETECHA |
Dětské pleny | BELLA BABY HAPPY | BELLA BOHEMIA |
Doplňky stravy | MÖLLER’S RYBÍ OLEJ OMEGA-3 S CITRONOVOU PŘÍCHUTÍ | VITANA |
Džusy a ovocné nápoje | DŽUSY SANTAL | PARMALAT |
Hotová jídla a saláty | OBĚDOVÉ SALÁTY | BESKYD FRYČOVICE |
Jogurty | HOLLANDIA SELSKÉ JOGURTY | HOLLANDIA KARLOVY VARY |
Káva | EILLES GOURMET CAFÉ | J. J. DARBOVEN |
Kondomy a erotické gely | DUREX INTENSE ORGASMIC | RECKITT BENCKISER |
Koření | KOŘENÍ VITANA | VITANA |
Lahůdky | POCHOUTKOVÉ SALÁTY KARLOVA KORUNA | PENNY MARKET |
Laky na nehty | GELOVÉ LAKY NA NEHTY MOJE | NEOCOS |
Maso | NAŠI ŘEZNÍCI ČERSTVÉ VEPŘOVÉ A HOVĚZÍ MASO | KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA |
Mléčné a jogurtové nápoje | KEFÍR NATUR A KEFÍROVÁ MLÉKA OCHUCENÁ | PENNY MARKET |
Mléčné dezerty | PACHOLÍK SMETANOVÝ KRÉM | EHRMANN PRAHA |
Nealko pivo a pivní nápoje | BIRELL ZELENÝ JEČMEN | PLZEŇSKÝ PRAZDROJ |
Oleje | OLEJE LUKANA | GLENCORE AGRICULTURE CZECH |
Opalovací kosmetika | ASTRID SUN RODINNÉ MLÉKO NA OPALOVÁNÍ | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Pánská kosmetika | NIVEA MEN PROTECT & CARE | BEIERSDORF |
Papírový program | ALBERT PAPÍROVÝ PROGRAM | AHOLD CZECH REPUBLIC |
Péče o rty | ASTRID BALZÁMY NA RTY | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Pečivo | ALBERT BUCHTY | AHOLD CZECH REPUBLIC |
Pet Food pro kočky | FITMIN FOR LIFE CAT | DIBAQ |
Pet Food pro psy | VITAL BITE DUŠENÉ FILETKY PRO PSY | PARTNER IN PET FOOD CZ |
Pivo | GAMBRINUS PLNÁ 12 | PLZEŇSKÝ PRAZDROJ |
Pleťová kosmetika | MICELÁRNÍ VODY ASTRID | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Polotovary | OMÁČKY NA TĚSTOVINY FRANZ JOSEF KAISER | GASTON |
Proteinové potraviny | ROYAL PROTEIN | MAX SPORT |
Přípravky do myček nádobí | SOMAT ČISTIČ MYČKY NÁDOBÍ V TABLETÁCH | HENKEL ČR |
Pudinkové dezerty | GRAND DESSERT | EHRMANN PRAHA |
Pytle na odpad | FINO HD PYTLE NA TŘÍDĚNÝ ODPAD | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Slané pochutiny | BOHEMIA KOTLÍKOVÉ BRAMBŮRKY A KOTLÍKOVÉ ARAŠÍDY | INTERSNACK |
Speciální potraviny | K-TAKE IT VEGGIE NÁHRADA MLÉČNÝCH PRODUKTŮ | KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA |
Sušenky a oplatky | ALBERT HOŘICKÉ TRUBIČKY S ČOKOLÁDOVOU POLEVOU | AHOLD CZECH REPUBLIC |
Šumivá vína | NEALKOHOLICKÝ BOHEMIA SEKT ROSÉ | BOHEMIA SEKT |
Tělová kosmetika | INDULONA TĚLOVÁ MLÉKA | SANECA TRADE CZ |
Úklidové pomůcky | EASY WRING AND CLEAN TURBO | FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS |
Uzeniny | ŠPEKÁČKY KARLOVA KORUNA | PENNY MARKET |
Víno | MORAVIAN SERIES II | VINAŘSTVÍ MUTĚNICE |
Vlasová kosmetika | SYOSS ROOT RETOUCHER | HENKEL ČR |
Zdroj: Atoz Marketing Services; Nielsen Czech Republic |