E-shopy testují kamenné prodejny
Loni se našly i značky, které český trh naopak opustily. Jejich počet se ovšem snížil. Odešla například americká značka dekorativní kosmetiky Nyx, polská značka obuvi Kazar a italský obchod Bruno Morelli & Brands z Freeport Fashion Outletu u Znojma.
"S ohledem na velmi obtížné období, kterým prochází nejen maloobchod, je pozitivním zjištěním, že český trh zůstává stále atraktivní pro řadu zahraničních značek," shrnuje ale situaci na trhu Janáček. I výhled na následující rok je podle něj poměrně slibný. "Současně čilý expanzní ruch pozorujeme také u českých brandů. Mnohdy se jedná o digitální projekty, jež rozšiřují svou online obchodní platformu o kamenné prodejny. Ovšem zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese," podotýká.
- S tím souhlasí i Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu v Cushman & Wakefield. "Strategie, kdy se kamenné prodejny kombinují s elektronickým prodejem, je nyní pro obchodníky klíčová. V pandemii se ukázalo, že e-shopy fyzický retail neohrožují, ale ideálně doplňují. Zároveň online kanál není dost dobře schopen samostatného přežití bez fyzických prodejen," říká. Konceptů kombinujících online a fyzický retail podle něj bude jednoznačně přibývat a stane se pro značky nutností, aby si udržely místo v konkurenčním prostředí. "Dalším zásadním maloobchodním konceptem bude stále častěji tzv. experiential retail, kde se virtuální svět potkává s tím fyzickým za využití technologií, jako je třeba virtuální realita (VR) či rozšířená realita (AR)," dodává.
Robotické maloobchodní prodejny jsou podle analytika Hradila z Cyrrusu nejlépe viditelným vrcholem ledovce, ovšem množství menších změn, které současná technologie umožňuje, je podle něj obrovské.
Průnik digitálních pomůcek do maloobchodu podle analytika přináší vyšší efektivitu a komfort pro zákazníka. Pro mladší generace už je navíc tak samozřejmý, že by jejich ignorování obchodníkům dlouhodobě netolerovala.
"Zjednodušeně si lze představit, že v budoucnu bude fyzické interakci ponecháno pouze to, co ji vyžaduje. V maloobchodu to tak typicky budou zážitky, jejichž podstata spočívá ve fyzickém světe - jako například večeře při svíčkách - či doplňkové služby, které nelze digitálně obejít - například fyzické zkoušení zboží či specializované poradenství. Vše ostatní bude probíhat elektronicky a bude dostupné na mobilním zařízení zákazníka," dodává Hradil.