reklama
 
 

Festival lákal na bezhotovostní náramky. Peníze pak nechtěl vrátit, otočil až po kritice

27. 6. 2018 19:18
Hitem letošní festivalové sezony jsou bezhotovostní platební systémy. Návštěvníci ale kritizují podmínky, peníze se totiž automaticky nevrací.

Praha - Festivaly i koncerty zavádějí nový technologický trend - bezhotovostní systém platby neboli cashless. Návštěvníky ale může nepříjemně překvapit - tak jako na pražském festivalu Metronome, kde placení pomocí čipových náramků kritizovali.

"V čem konkrétně měl ten cashless pomoct? Čekalo se tam všude. Na pivo i na jídlo. V tomto festival neskutečně selhal a počítám, že se na jeho organizátory sesype ještě hodně kritiky," píše návštěvník Michal Sojka v jedné z mnoha reakcí na Facebooku.

Hlavním důvodem pro zavedení bezhotovostního systému přitom bylo, aby hosté u sebe nemuseli nosit hotovost a při placení počítat drobné.

Návštěvníkům Metronomu vadilo také, že výběr zbylých peněz z čipu je zpoplatněn 50 korunami. A že minimální zůstatek, který lze poslat na jejich bankovní účet, je také 50 korun.

V praxi by to znamenalo, že pokud někomu zbyla na čipu necelá stokoruna, nemohl si ji nárokovat. Organizátoři festivalu se zprvu bránili tím, že poplatky za refundaci jsou uvedeny v obchodních podmínkách. Následně ale pod náporem kritiky z těchto pravidel slevili a začali vyplácet vše.

"Ukázalo se, že mnoho z vás o těchto podmínkách nevědělo. Omlouváme se, pokud jsme o refundačním poplatku a minimální částce nutné k vrácení prostředků neinformovali dostatečně. Ve stínu těchto událostí jsme se proto rozhodli od poplatku i minimálního zůstatku zcela ustoupit a budeme vám vracet zbylé prostředky v plné míře," uvedli organizátoři na Facebooku.

Vstupenka i peněženka

Technologii festivalových náramků s čipy začala před deseti lety vyvíjet společnost Intellitix, kterou spoluzaložil Serge Grimaux, dříve majitel největšího českého portálu na prodej vstupenek Ticketpro. Bezhotovostní systém od té doby získal na oblíbenosti mezi organizátory známých festivalů v Americe i Evropě.

S bankovkami a mincemi se účastníci nesetkají při platbách například na kalifornské akci Coachella nebo v belgickém Tomorrowlandu. Dnes už podobnou technologii kromě Intellitixu nabízí i konkurence, například německá společnost simply-X.

Všichni návštěvníci před vstupem na festival dostávají náramek, který slouží jako vstupenka i peněženka. Pokud si chtějí hosté v areálu festivalu něco koupit, musí si na čip dobít kredit. Ten lze platit v hotovosti, přes účet nebo platební kartou.

"Zrychluje placení, poskytuje návštěvníkům detailní přehled o čerpání financí na festivalu, umožňuje řešit situace, kdy například dojde k naúčtování špatné ceny, nebo třeba poskytuje možnost vzdáleného zablokování účtu v případě ztráty náramku. Pro festival pak mimo jiné představuje řešení nových požadavků zákona v oblasti evidence tržeb," popisují výhody systému Martin Voňka a David Gaydečka z organizačního týmu Metronomu.

Organizátoři koncertu Rolling Stones, který se uskuteční příští týden, vyzvali návštěvníky, aby si o náramek požádali on-line. Ten jim pak přišel poštou. Vydávání náramků pouze na místě konání festivalu Metronome bylo jednou z věcí, které lidé kritizovali.

"Sloučili výměnu vstupenek s bezpečnostní kontrolou. Když budete najednou účastníky festivalu kontrolovat a zdržíte je i vydáváním náramků, vytvoří se fronty," říká Maria Staszkiewiczová z České fintech asociace, která se zabývá technologickými inovacemi finančních služeb. "Na Rolling Stones určitě návštěvníci ušetří čas, protože náramek budou mít na ruce a nebudou dále zdržováni," dodává Staszkiewiczová.

Podle ní je výhodou bezhotovostního systému, že ho lze zkombinovat s různými dalšími doplňujícími službami či bonusy. Například partner Metronome festivalu, společnost Mastercard, přidal ke každému nabití čipu platební kartou této společnosti sto korun k dobru.

V zahraničí je zase obvyklé, že se bonusový kredit uživatelům přičte při nabití kreditu nad určitou výši. Zatímco zahraniční festivaly bonus většinou nevyplácí, Metronome se po kritice na sociálních sítích rozhodl vyplatit i ten. Zákazníci si o něj ovšem musí požádat.

Podmínky festivalů se různí

Obsluha stánků na festivalu je se systémem naopak spokojena. "Je to skvělé, nepotřebuji používat peníze. Pracuji v rukavicích, takže je vždycky musím sundat, zákazníci si to pak přepočítávají. Cashless je určitě rychlejší," chválí nový systém Radek Žubretovský, který na Metronomu provozoval stánek s občerstvením Radek’s Kitchen.

Také Staszkiewiczová nový systém vítá. "Nemusíte se bát, že ztratíte hotovost. Je to bezpečnější jak pro uživatele náramků, tak i pro prodejce."

V letních měsících čeká zkušenost s čipovými náramky tisíce dalších návštěvníků koncertů a festivalů. Už tento víkend bude bezhotovostní zónou festival Aerodrome, příští středu zase zmíněný koncert Rolling Stones. V průběhu léta pak na cashless systém bude možné narazit na festivalech Let It Roll, Brutal Assault či Hip Hop Kemp.

U všech zmíněných jsou podmínky pro placení poplatků podobné jako na Metronomu. Festival Aerodrome si ale například navíc automaticky při první platbě strhává z čipu 50 korun za aktivaci. Nejjistější tak je důkladně si pročíst obchodní podmínky, které všechny hudební akce na svých webech zveřejňují.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality či praktické tipy! Osobní finance Aktuálně.cz.

autor: Sandro Elčić | 27. 6. 2018 19:18

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama