reklama
 
 

Jourová: Uděláme zátah na potraviny, které mají horší kvalitu pro Česko než na Západě

16. 9. 2017
Eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová slíbila, že Evropská unie během příštího roku uvolí jeden milion eur na testování kvality potravin. Pokud se prokáže, že firma dodává jiné složení totožného výrobku na východní a západní trhy, bude muset kvalitu dorovnat. Podrobnosti říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Doporučujeme

Aktuálně.cz: Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker v tomto týdnu uvedl, že dvojí kvalita potravin je v EU nepřípustná. Jaké má jeho prohlášení dopad na Česko?

Věra Jourová: Dopad to má ten, že bude moci vydat vodítko, které zpřesní použití stávající legislativy na ochranu spotřebitele. Přišla jsem na to, že jsem nejlépe legislativně vybavená k tomu, abychom udělali zátah na konkrétní výrobky. Pan Junker mi mezi čtyřma očima řekl, že dvojí kvalitu potravin považuje za diskriminaci, kterou nesmíme tolerovat. A že není možné mít výrobky různé kvality.

Jak se země východní Evropy podařilo přesvědčit ty západní, které tento problém nemají, že se mají zabývat dvojí kvalitou?

Urazili jsme dlouhou cestu. Velmi často se ozývalo ze zemí, kterých se problém netýká, že to je marginální záležitost. Hodně tady pomohly testy, které existenci dvojí kvality prokázaly. Šlo o české testy, slovenské, chorvatské, teď dělali průzkum i v Maďarsku. Vidím změny postojů ministrů zemědělství, když se k tématu vyjadřují na jednotlivých radách. Silou faktů a argumentů se mění jejich postoj, protože předtím pro ně byla dvojí kvalita dojmologie, že se někdo cítí ukřivděn…

Navrhujete směrnici, kterou by měly přijmout členské státy. Jak by fungovala?

Nechci slibovat novou legislativu. Podle mého názoru jsme našla způsob, jak použít již platnou. A na základě ní dát metodiku národním inspekcím, aby šly po konkrétním výrobcích a produktech. Směrnice o neférových obchodních praktikách by měla být promítnuta do národních zákonů na ochranu spotřebitele. Letos dáme metodiku národním inspekcím. Aby mohly jít po konkrétních případech už během příštího roku, poskytneme jim peníze.

Jak by byla potrestaná firma, která by klamala spotřebitele?

Firma bude muset zvýšit kvalitu u produktu, kde je snížená. Směrnice je zastřešující legislativou zákona, která chrání spotřebitele. Pokud by firma pochybila, bylo by to klamání spotřebitele.

To jí nařídíte?

Jistě. My říkáme, že pokud nejsou prokazatelné důvody jako chuťové preference nebo zdrojové suroviny, tak pod stejnou značkou nemůže být dvojí složení. Podle mého názoru by nařízení bylo nejlepším způsobem. Sankce si stanovuji členské státy samy podle vlastni vůle - evropské právo pouze vyžaduje, aby byly účinné, přiměřené a odrazující. Chceme z evropského trhu vymýtit ty případy, kdy ve výrobcích je méně masa nebo kakaa. Týká se to značek, kde spotřebitelé očekávají, že když si koupí šťávu, tak tam bude ovocná složka a ne náhražka.

A když firmy řeknou, že za rozdílným složení stojí odlišná chuťová preference?

Tak je na inspekcích jednotlivých států, aby se s tím popasovaly. Podle mého názoru by měly trvat na velmi jasné argumentaci. Jednala jsem s výrobci a prodejci. Mají velké obavy, aby značky nebyly poškozené. Takže věřím tomu, že tlak, který vyvíjíme, může přinést zásadní změny, aniž bychom musely přistupovat k nějakým sankcím. Nechci žádný kobercový nálet na výrobce, řešit se bude případ od případu.

Značka má být nositelem kvality a vyrábět stejně pro všechny, Výsledky testování mě překvapily, takovou rozdílnost jsme nečekali. | Video: Martin Veselovský |  20:32

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama