Praha - Kvalitní elektronika, značkové oblečení i luxusní parfémy - to jsou výrobky, které se na trzích v Německu, Velké Británii a především USA dají pořídit někdy i o polovinu levněji.
Silná koruna škodí českým vývozcům, ostatní Češi ale díky ní zažívají jedno z nejlepších období pro nákup luxusnějšího zboží. Na českém trhu sice vliv měny vidět není, o to patrnější je měnový rozdíl za hranicemi.
Stále příznivý kurz české měny 24 koruny za euro a 15,35 koruny za dolar není jediným důvodem, proč je v cizině levněji. "Řada značek například oblečení a obuvi má v západní Evropě podstatně menší postavení jako luxusní značka než například u nás a obecně punc luxusu s sebou nese i vyšší ceny," vysvětluje analytik Petr Sklenář z Atlantik FT.
Za luxusním oblečením tak řada Čechů vyráží například do Londýna, kde vyjdou značkové kousky přibližně o třetinu výhodněji.
Čtěte dále:
- Výprodeje jedou naplno, slevy číhají na každém rohu
- Výprodeje v Německu a silná koruna: Víme, co se vyplatí
- Slabší koruna je pro Čechy lákadlem k nákupu eura
- Slevy pro mladé jsou hitem festivalů i cestování
- Peněženky čeká pěkný průvan, letní výprodeje jsou tu
- Češi se stávají kávovými fajnšmekry, Coffeeheaven vede
Nižší ceny způsobuje i rostoucí konkurence na velkém trhu.
"Každý trh má své zákonitosti a kupní síla je jen jedním ze znaků. Takže neplatí úměra, že čím vyspělejší trh a vyšší kupní síla, tím jsou výrobky dražší, protože si to výrobce může dovolit. Ano, může, ale nebylo by to pro něj vždy efektivní. Všude se bojuje s konkurencí a na každém trhu existuje úplně jiná forma zdanění, i když EU většinu sazeb zboží dostala aspoň do nějakého obecného rámce," říká analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.
Nákupy přes internet jsou stále levnější
K nákupu v zahraničí nemusíte překročit hranice země, i po započtení poštovného se vyplatí nakupovat na internetu. Především na amerických internetových obchodech je možné levně pořídit třeba kvalitní fotoaparát.
"Přes Amazon jsem si pořídila zrcadlovku značky Canon. Celkově mě vyšla na 15 tisíc korun, zatímco tady v Čechách jsem ji viděla prodávat za pětadvacet," popisuje pětadvacetiletá studentka Radka.
Značkový parfém Gucci se v Česku prodává téměř za dva tisíce korun, zatímco na internetu v USA ho lze pořídit za šest set korun.
Internetové obchody jsou speciální skupinou, kde se šetří náklady za zaměstnance a nájem kamenných obchodů, a to nejen v zahraničí, ale i doma.
"Jak je vidět, tak úspora to bývá hodně velká. Navíc díky dostupnosti většímu regionu také nejsou firmy vázány činností jen na jedno místo. Firma může podnikat v celé republice, když si nepřeloží internetové stránky, a přitom pokrytí tohoto území obchody by je stálo stovky milionů," uvádí Procházka.
Chcete nižší ceny v Česku? Nakupujte i nadále v cizině
Kdy české ceny dosáhnou na mezinárodní standard?
"Ceny se srovnají postupem času, až se ekonomicky ještě více přiblížíme západní Evropě a zvýší se konkurenční prostředí a vyrovná se tomu v západní Evropě," pokračuje Sklenář. "Určitě tento proces mohou v některých případech urychlit nákupy Čechů v zahraničí, ale tento vliv bude okrajový a nebo důležitý pro specifické zboží."
V poslední době domácí spotřebitelská poptávka obchodníkům umožňovala držet ceny co nejvýše a méně brát v úvahu například posilování koruny.
"Poslední data ale již vykazují jednoznačně zpomalení růstu maloobchodních tržeb a současné i inflační statistiky přinášejí první náznaky zlevňování dováženého zboží, jakou jsou elektronika a automobily," dodává analytik.
#1206