Praha - Nový sazebník cestování po kolejích zdraží jen mírně, někdy dokonce ceny sníží, kasaly se České dráhy, když představovaly cenové změny, platné od 9. prosince.
Propočty deníku Aktuálně.cz ale ukazují, že lidé, kteří dojíždějí nepříliš daleko za prací denně, si řádně připlatí. Růst cen se počítá na desítky procent.
Cestující totiž nově zaplatí podle skutečně ujetých kilometrů. Dnes jsou ve vnitrostátní přepravě tarifní pásma, která se počítají minimálně po pěti kilometrech na kratších vzdálenostech a až po padesáti kilometrech na dlouhých trasách. Od prosince se délka tzv. přepravní cesty bude počítat po jednom kilometru.
Stovky navíc na 20 kilometrech
Například cestující, který dojíždí denně z Berouna do Prahy za prací, tedy zhruba 43 kilometrů doposud platil za měsíční jízdenku ve druhé třídě 1134 korun, tak od nového sazebníku zaplatí 1652 korun. To je navýšení skoro o 46 procent. U první třídy je navýšení ještě vyšší, a to 58 procent. Z 1361 na 2148 korun měsíčně.
Ani krátké vzdálenosti výrazného zdražení nezůstaly ušetřeny. Trasa z Tábora do Soběslavi dlouhá 20 kilometrů z původních 540 korun naroste na 868 korun, a to je položka o 61 procent větší než původně. Kdyby náhodou tu samou trasu chtěl zákazník Českých drah jezdit.
Asi nejvyšší nárůst ceny čeká našeho hypotického klienta cestujícího denně za prací z Plzně do Prahy, tj. 114 km. Ve druhé třídě by zaplatil o 75 procent více než nyní, tedy z 2322 celých 4060 korun. Pokud by chtěl jezdit pohodlnější 1. třídou, připlatil by si o celých 89 procent a 2492 koruny více - měsíčně 5 278 korun.
Zlatá karta se může vyplatit
Nejen v tomto příapadě se pak cestujícímu vyplatí roční InGold karta za 20 tisíc korun, která ho opravňuje využít jakýkoli spoj ČD 1. nebo 2. třídy a není limitována počtem ujetých kilometrů. Kdybychom přepočet vzali na měsíc, tak částku vyšší než 1667 korun měsíčně zaplatí drahám ten, kdo dojíždí více než 43 kilometrů druhou třídou.U 1. třídy je vzdálenost ještě kratší - 32 kilometrů.
Je však třeba přiznat, že při ojedinělé cestě vlakem klientova peněženka změnu spíše nepozná. Například cesta rychlíkem na zákaznickou kartu mezi Ústím nad Labem a Chebem se zvýší o 13 korun na 170. Cestující ve vlaku EuroCity z Prahy do Ostravy zaplatí s In-kartou 322 korun a ušetří oproti současné ceně 32 korun.
Další velká změna je v systému zpátečních jízdenek. Dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě dostal zákazník do tarifu zákaznického jízdného, aniž by měl u sebe In Kartu, od prosince se bude desetiprocentní sleva počítat od obyčejného jízdného.
Kromě toho se zruší příplatky ve vlacích EC/IC či pořibudou slevy pro In-Kartu/Rail plus.
Domácí mazlíček dostane cenové zvýhodnění
Zásadně nový ceník zlevňuje přepravné za psa. Majitel zaplatí za jeho cestu 10 korun za každý spoj, který použijí. V případě většího množství přestupů může majitel využít speciální doklad za 20 korun, který platí celý den a je možné na něj se psem přestupovat neomezeně. Až doposud byla jízdenka na psa počítána podle počtu kilometrů, které s majitelem ujel.