Brno - Na tuzemských silncicích velmi rychle ubývá kamionů a nákladních aut. Finanční krize a uvadající růst ekonomiky totiž velmi vážně ohrožuje dopravní firmy.
Dopravci v nákladní a kamionové dopravě tak pociťují výrazný pokles poptávky, část aut už nejezdí a stojí ve firmách.
Aby společnosti získaly zakázky, začaly snižovat ceny. "Máme úbytek zakázek o 50 až 70 procent, spadlo to na minimum. Cena nafty sice klesla, ale aut je hodně a není co na ně naložit. Většina dopravců podráží ceny aby se jim kola vůbec točila a měli tak z čeho splácet leasing. Ve snižování cen se předhánějí jak malé, tak nadnárodní společnosti, aby měly vůbec zakázky," řekl jednatel společnosti DELTRANS Spedition Marcel Dohnal.
Bojíte se o práci? Šetříte? Diskutujte o finanční krizi |
Loni bylo nádherně
V porovnání s loňským rokem se situace výrazně zhoršila. "Loni byla v porovnání s letoškem situace nádherná. Nyní se zastavil rozvoj a je úplně utlumený. Navíc nemůžeme nic plánovat. Ale jsem optimista, věřím, že zánik naší společnosti snad nehrozí," doplnil Dohnal.
Podobně jsou na tom i jinde.
"Ve srovnání s loňským rokem zakázky v předvánočním období poklesly až o 50 procent. Ohrožuje nás to výrazně. Třetinu aut jsme uložili do depozitu, nenabíráme ani nové řidiče, i když jich je teď na pracovním trhu hodně. Obavy ze zániku zatím nemáme, máme nějaké rezervy," uvedl jednatel společnosti Vestcont Stanislav Veselý.
Dopravci pociťují nejen tlaky na ceny, ale také hůře shánějí zákazníky. "Poptávka určitě poklesla. Naše auta sice zatím všechna jezdí a žádné nestojí, ale práce se už hůře shání," řekl za společnost JAS trans Jaroslav Štěpnička.
Zakázek ubývá
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia, které sdružuje dopravce podnikající ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a silniční dopravě, se zatím ohroženo necítí.
"Zatím nemáme přesné číslo, kolik firem zkrachovalo, ale běžně jich ročně končí až dvě stě a my tři až čtyři sta nabíráme. Až v polovině příštího roku budeme vědět, jak to bude s dopravou vypadat dále," sdělil mluvčí sdružení Martin Felix.
"Je složité situaci zobecnit. Krize se dotkla zejména dopravců zaměřených na automobilový průmysl a sklárny. Na jaře jsme se potýkali s tím, že byla drahá nafta. Teď je sice levnější, ale auta zato nemají kam jezdit. Zakázky poklesly o 20 procent a i u komerčních služeb cítíme pokles," dodal Felix.
To, že kamionů na silnicích ubývá, potvrzují i statistiky výběru mýtného. Ty ztrácejí v posledních týdnech na dynamice, listopad byl letos prvním měsícem, kdy se vybralo méně peněz než loni. Celý rok 2008 bude sice lepší než předchozí rok, odhady však již nejsou tak optimistické jako před několika měsíci.
Od ledna do října se po všechny měsíce vybralo na mýtném více než loni, v listopadu však přišel pětiprocentní propad.