Jak v létě procestovat Česko? Využijte slev a spolujízd

Tereza Holanová Tereza Holanová
1. 8. 2012 5:30
Jste-li studenti, tak zkuste vlak, jinak se vydejte stopovat na internet
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Nástup konkurence na koleje či rozmach spolujízd zlevnily letní cestování.

Ušetřit lze hlavně při jízdě vlakem, případně pokud se nebojíte "stopovat přes internet". Autobusové společnosti naopak nabízejí letní výhody spíše výjimečně.

Výhody mají hlavně studenti

České dráhy se snaží lákat na akci "Jízdenka na léto".

Ta zvýhodňuje trvalé zákazníky a studenty. Všichni držitelé In-karet ČD nebo průkazů ISIC si mohou během prázdninových měsíců pořídit za 990 korun lístek, se kterým budou moct na dva týdny neomezeně cestovat.

Služba je omezená na Českou republiku, na vozy druhé třídy a - pochopitelně - pouze na vlaky státního dopravce.

Zda společnosti díky "jízdence" ve srovnání s loňským červencem nebo s ostatními měsíci v roce přibyli cestující, ovšem ještě není známé. "Údaje za červenec budeme mít až v srpnu," vysvětluje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Foto: Iveco
Čtěte také:
Lepší a levnější cestování? Radim Jančura odpovídal
Leo Express: Dostaneme do vlaku lidi, kteří jezdí autem
Sbohem slevy. Studenti cestují po Česku dráž než jinde

Konkurenční RegioJet nabízí čtvrtinovou slevu všem studentům. Akce trvá po celé prázdniny a týká se všech spojů této soukromé firmy.

"Stačí se pouze prokázat průkazem státem uznané střední nebo vysoké školy s fotografií a datem narození," říká mluvčí skupiny Aleš Ondrůj s tím, že nižší cenu mohou využít i ti, kteří během školního roku nedojíždějí.

Po necelém měsíci letních prázdnin RegioJet podle něj dosáhl historicky zatím nejvyššího počtu cestujících. Za rekordní označuje Ondrůj i tržby, konkrétní čísla ale nesdělil.

Přibývá spolucestování

Rozvoj zaznamenaly také spolujízdy po republice. Například na trase Praha - Moravská Třebová, kde se dříve vyskytly zhruba tři spoje měsíčně, a obvykle například pouze do nedalekých Svitav, se teď objevuje několik spojů týdně, občas i dva za den.

Kromě toho, že tento způsob cestování vyjde rychleji, lze i ušetřit. Například již zmíněná cesta do Moravské Třebové vyjde na stovku, pokud jedete plným autem. Autobusem se tam lze dostat zhruba za 180 Kč, vlakem pak, nemáte-li některou ze slev, za 248 Kč.

"S přibývajícími uživateli se také zvyšuje relativní obsazenost míst v autě," doplňuje Martina Čmielová, mluvčí firmy Jízdomat.cz. V současné době podle ní připadají jeden až dva spolujezdci na každý vůz.

Nejčastější trasy se ale podle provozovatelů serverů zaměřených na spolucestování nemění. Je to především Praha - Brno, Praha - Plzeň nebo Praha - Zlín. Například Jízdomat.cz má přitom zkušenost, že mezi těmito destinacemi jezdí řidiči s volným místem v autě častěji než vlaky nebo autobusy.

Zástupci firem zaměřených na spolujízdy se shodují, že i během léta nejčastěji cestují lidé, kteří pravidelně dojíždí do práce.

Podle Víta Dosoudila ze Spolujízda.cz Češi tento způsob přepravy nad rámec cestování do zaměstnání stále ještě příliš nevyužívají . "Když už, tak na filmové festivaly, například v Karlových Varech nebo Uherském Hradišti, nebo za muzikou," uvádí pro Aktuálně.cz.

Železniční dopravci zatím strach, že by je spolujízdy ohrozily, nemají. "Nejde o masivní trend, který by zásadním způsobem ovlivňoval počet cestujících v našich spojích," komentuje Joklík.

Že by moderní forma stopování vedla k odlivu cestujících, si nemyslí ani Aleš Ondrůj z RegioJetu. Za konkurenci považují individuální dopravu spíše provozovatelé autobusových linek.

V autobusech akce tolik neletí

Samotní autobusoví dopravci se v nabízení výhodných jízdenek drží oproti železničním společnostem zpátky. "Vyloženě letní slevy neposkytujeme," připouští Oldřich Holubář z ČSAD Vsetín. Společnost se ale snaží vyjít vstříc cyklistům tím, že nasazuje vozidla s možností přepravy jízdních kol.

Cyklobusy nabízí na sezónních linkách i ČSAD autobusy Plzeň. Studenti mohou navíc v době prázdnin, kdy neplatí sleva na žákovské jízdné, jezdit o pětinu levněji s kartou ISIC. Tato výhoda se ovšem týká pouze vybraných tras, například z Plzně do Karlových Varů nebo do Ústí nad Labem.

Autobusoví dopravci zároveň mají na rozdíl od železničních podniků zkušenost s poklesem poptávky - chybí hlavně dojíždějící školáci a studenti. "Toto snížení je obdobné jako předcházející roky," říká ale Holubář pro Aktuálně.cz. Na snížení zájmu reaguje ČSAD Vsetín omezováním jízdních řádů.

Menší počet cestujících zaznamenala také ČSAD MHD Kladno, která provozuje regionální linky zhruba do vzdálenosti 50 kilometrů. "Snížení proti běžnému provozu je zhruba o třicet až čtyřicet procent a kopíruje minulé roky," dodává ředitel firmy Lubomír Landa.

 

Právě se děje

Další zprávy