Benefity jsou jen "dárkem"
Zaměstnanecké výhody, benefity, poskytuje zaměstnavatel mimo mzdu a většinou nejsou vymahatelné ani upravované zákonem.
V posledních letech se benefity staly nástrojem, kterým firmy v době minimální nezaměstnanosti lákaly nové zaměstnance na volné pozice. A v některých oborech, hlavně v IT, farmacii a automobilovém průmyslu, šlo o často až šokující nabídku všech možných příspěvků a výhod. Nyní budou firmy šetřit i na nich, nicméně některé naopak v rámci úsporných opatření využijí více.
Podle průzkumu společnosti Trexima poskytovalo v roce 2019 benefity 95 procent českých zaměstnavatelů. Průměrně pět benefitů na osobu. Mezi ty nejběžnější patřil příspěvek na stravování. Oblíbený byl také příspěvek na penzijní spoření, dovolená nad rámec zákona, pružná či flexibilní pracovní doba, příspěvek na životní pojištění, příspěvek či dary při významných životních událostech či možnost práce z domova (home office).
A zatímco některé benefity s krizí možná na čas zmizí - dovolená navíc, příspěvky na "penzijko" a životní pojištění -, možnost pracovat z domova se pravděpodobně rozšíří.
Vyhlášením nouzového stavu se až třetina zaměstnanců přesunula do domácích kanceláří a podle průzkumu společnosti Gartner tam řada z nich zůstane i po konci karantény. "Až tři čtvrtiny oslovených finančních ředitelů se totiž chystají ponechat část zaměstnanců na home officu. Jelikož firmy technologicky přechod na práci z domova zvládly výborně, finanční ředitelé si od tohoto kroku slibují ušetření nákladů," uvádí se v průzkumu.
Díky využívání home officu mohou firmy ušetřit náklady na provoz kanceláří, mohou poskytnout sdílená pracovní místa a zároveň šetří náklady i čas svých zaměstnanců na cestu do práce.