Praha/Brusel - Evropská komise v létě provede velký průzkum kvality finančního poradenství ve všech státech Evropské unie, tedy i v Česku. Pokud v testu neuspějí, mohou očekávat přísnější regulaci svého podnikání.
Evropská komise otestuje schopnosti finančních poradců v bankách a zprostředkovatelských firmám. Mystery shopping prověří, zda klientům dávají vhodné a smysluplné rady.
"Zaměříme se na poradce, kteří poskytují investiční poradenství. Vybereme typy poradců, s nimiž se Češi mohou setkat nejčastěji," řekla serveru Peníze.cz Simona Staikova z generálního ředitelství Evropské komise pro zdravotnictví a ochranu spotřebitelů (DG SANCO).
Průzkum provede nezávislá firma. Její pracovníci budou hrát několik typů investorů. "Třeba mladou rodinu, která hledá bezpečný způsob spoření na studia dětí. Bude důležité, aby poradce doporučil vhodné produkty," dodala Staikova.
Německo: 24 z 25 poradců neuspělo
Výsledky mystery shoppingu z celé Evropy bude mít komise k dispozici na konci roku. Na jejich základě pak má uvažovat o změně stávajících nebo přípravě nových právních předpisů.
"Už příští rok se bude hodnotit dopad směrnice o trzích investičních nástrojů, tzv. MiFID. Závěry průzkumu se mohou promítnout i tam," tvrdí Dirk Staudenmayer z DG SANCO.
Směrnice MiFID, která v Česku změnila zákon o podnikání na kapitálovém trhu, například definuje službu investičního poradenství a nařizuje investičním zprostředkovatelům, že musí jednat spravedlivě v nejlepším zájmu zákazníků.
Komise se inspirovala průzkumem, který v Německu provedla loni Spotřebitelská centrála v Brémách ve spolupráci s televizí ZDF. Z něj vyplynulo, že 24 z 25 bankovních poradců nebylo schopno zjistit finanční situaci klienta a následně mu správně poradit. Prý za to může i tlak bank, které svým pracovníkům předepisují, jaké produkty mají prodávat.
Německé ministerstvo pro ochranu spotřebitele odhaduje, že každý rok přijdou klienti kvůli špatným radám finančních poradců o dvacet až třicet miliard eur. Spolková vláda proto loni navrhla zákon, který by měl klientům umožnit snadněji se domoci náhrady škody způsobené nevhodným poradenstvím.
Napříště by nemělo být na spotřebiteli, aby dokazoval nesprávnost doporučení. Vhodnost rady bude muset prokázat finanční poradce.
Jednotné požadavky i v Česku
V Česku je zatím situace pro běžného klienta nepřehledná. "Spotřebitel nemá možnost zjistit, jaký subjekt před sebou vlastně má. Zda jde o prostého prodejce, zástupce jedné instituce, prodejce produktů od více společností, nebo poradce, který má dostatek znalostí, aby byl klientovi skutečně schopen kvalifikovaně poradit," říká Světlana Rysková, projektová manažerka Sdružení obrany spotřebitelů.
Na ministerstvu financí se už pracuje na sjednocení požadavků na výkon profese finančního poradce. Zákon by například měl jasně říct, jaké kvalifikační požadavky bude muset splňovat prodejce investic, prodejce pojištění či prodejce spořících produktů a úvěrů. Zatím jsou regulovaní jen investiční zprostředkovatelé a prodejci pojištění.
Konečnou podobu těchto pravidel mohou ovlivnit i předpisy, které - mimo jiné i na základě letního testu poradců - vydá Evropská unie.
Nezkrácenou verzi článku a další podrobnosti čtěte na webu Peníze.cz