Princip služby cashback je velmi jednoduchý: Při placení u prodejce se prostě z karty strhne větší částka a klient si z obchodu kromě nákupu odnese i hotovost. V mnoha zemích je tato služba běžná.
Běžná součást nákupu
Například v USA cashback využívá víc než polovina uživatelů karet VISA pravidelně, přičemž uvádějí, že by uvažovali o změně banky, pokud by jim tuto službu přestala nabízet. Ve Velké Británii cashabck funguje už 20 let a v supermarketech vydávají pokladní hotovost ke každému čtvrtému nákupu placenému kartou. Průměrně si Američané vybírají v přepočtu 16 eur, Britové 35 eur.
V Česku zdrženlivost
U nás je zatím služba cashback v plenkách. Protože výběr umožňují jen dvě banky (ČSOB a Poštovní spořitelna) a dva obchodní řetězce (Hypernova a Albert), pohybují se počty výběrů ve stovkách za den. Například v předvánočním týdnu si tímto způsobem hotovost obstaralo téměř 1 500 klientů, v rekordní předsváteční pátek jich bylo 335. Vybraná částka v tento den překonala 400 tisíc.
Skupina ČSOB si nicméně nestěžuje. "Zájem klientů o službu roste. Jako u všech nových služeb je nejprve třeba ji klientům vysvětlit a naučit ji používat. Od zavedení služby proto dochází k výraznému nárůstu ve srovnání s prvním týdnem zavedení služby provedli klienti v minulém týdnu o 48 % transakcí více," konstatuje mluvčí PS Martin Orság.
Cashback by ale klidně mohly poskytovat i jiné banky, rámcový řád zavádění této služby totiž existuje: Bankovní ústavy a vydavatelé karet se dohodli, že budou mít společná pravidla pro výběr hotovosti (k nákupu od 300 Kč, možnost výběru 100 až 1 500 Kč). To, co chybí, pak asi bude především vůle.
Obchodníci se rozmýšlejí
S mnoha velkými obchodními řetězci se pro cashback "nedá počítat": Už proto, že v diskontech s výjimkou Plusu není možné vůbec provádět bezhotovostní platby. Úplně se jí ale nezříkají ani tyto řetězce.
Michael Šperl za Kaufland říká: "V současné době nemůžeme sdělit žádné bližší informace k otázce Cashback vzhledem k tomu, že se nacházíme v rozhodovacím procesu." Mluvčí Lidlu Monika Šrámková zase věc svádí na nakupující: "O službě Cashback zatím neuvažujeme, vzhledem k tomu, že naši zákazníci o tuto službu doposud neprojevili zájem." Mluvčí Plusu David Kolář přiznává ekonomický motiv: "Se zájmem sledujeme zavádění služby Cashback a děláme si o ní podrobný přehled. Její zavedení ale v současnosti zatím není v našem diskontním řetězci na pořadu dne. Naší prioritou stále zůstává koncept 'malých cen'."
Vstřícnější by mohly být větší řetězce. Globus je ale skeptický: "Sledujeme vývoj v této oblasti a vzhledem k tomu, že do této doby výsledky, které vykazuje, neodpovídají našim představám, neuvažujeme o jejím zavedení. Technicky však jsme na to připraveni," říká šéf marketingu Boris Malý.
O zavedení cashbacku mají zájem Interspar a Tesco, které už na toto téma vyjednávají. Tesco ale chce službu nabídnout až tehdy, až bude dostupná všem klientům: "Nechceme privilegovat pouze část našich zákazníků. Čekáme proto na to, až budou moc i ostatní banky tuto službu zprovoznit - dle dostupných informací by to mělo být koncem roku 2007," říká mluvčí řetězce Jana Matoušková.
Otevřené dveře mají banky podle mluvčího Libora Kytýra v Aholdu: "Naše prodejny Albert a Hypernova jsou technicky připraveny poskytovat službu cashback všem českým zákazníkům, musí však dojít k vzájemné dohodě bank a kartových společností o vypořádání této služby."
Banky váhají
A co na to banky? Je možné vysledovat několik typů reakcí. Některé spuštění cashbacku nechystají: k nim patří například eBanka nebo Živnostenská banka (ta poukázala na fakt, že se chystá její sloučení s HVB Bank, takže sama tuto službu neplánuje).
Jiné banky jsou tajemné a odmítají prozradit podrobnosti svých jednání: k nim patří Komerční banka nebo zmíněná HVB Bank. Konkrétně její mluvčí Pavla Kopecká Aktuálně.cz sdělila: "Cashback považujeme za zajímavou službu a od klientů máme jasné signály, že mají o tento typ služby zájem. Z těchto důvodů o zavedení cashbacku uvažujeme a službu v budoucnu jistě zavedeme, avšak v tuto chvíli nemůžeme poskytnout více informací."
Mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň konstatoval, že tato banka je připravena službu nabízet ke všem svým kartám, čeká ale na to, až tuto možnost nabídnou obchodníci.
Konkrétní, byť omezenou informaci tak Aktuálně.cz poskytly jen dvě banky. Česká spořitelna chce svým klientům cashback nabídnout v posledním čtvrtletí tohoto roku. ČSOB plánuje změnu mnohem dřív: "Připravujeme spuštění služby v dalším řetězci, a to v řádu několika týdnů," slibuje Martin Orság.