Ekonomika
6. 4. 2020 13:24
O elektronickou komunikaci je v době šíření koronaviru zájem. Počet žádostí o zřízení datové schránky se v březnu u soukromých osob zvedl meziročně o třetinu, u živnostníků pak skoro o polovinu. V absolutních číslech je to v obou případech nárůst o více než 1400 žádostí. K používání "datovek" v současnosti vyzývá i samo ministerstvo vnitra. Připomeňte si, co vše je možné vyřídit elektronicky.
Jak na datovku?
Připomeňme, že platí, že zřízení a používání datové schránky je zadarmo.
- Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou ze zákona, zdarma, automaticky.
- Fyzické osoby si ji mohou zřídit osobně na kterémkoli Czech Pointu nebo na Portálu občana elektronicky.
- Komunikace s orgány veřejné moci prostřednictvím datové schránky je zdarma.
Pro komunikaci s úřady prostřednictvím datové schránky platí takzvaná fikce podpisu. Takto odeslané dokumenty mají ze zákona stejné účinky jako písemné listiny s vaším podpisem.
Datové zprávy se smažou po 90 dnech. Toto pravidlo neplatí pro dodejky, které lze dohledat v archivu i po několika letech. Obsahují ale pouze věc a datum doručení. Archivovat lze několika způsoby - buď si zprávy uložit do počítače, nebo na bezplatné úložiště dostupné na Portálu občana, případně si zaplatíte službu Datový trezor.
Pokud se fyzická osoba rozhodne vrátit k tištěným dopisům, může doručování dokumentů do "datovky" pozastavit. Datovou schránku si nesmí deaktivovat jen úřady a ti, kteří ji musí mít zřízenou ze zákona povinně.