Na úřad bezkontaktně: Co vše lze vyřídit elektronicky a jaké změny pandemie přináší

Ekonomika Ekonomika
6. 4. 2020 13:24
O elektronickou komunikaci je v době šíření koronaviru zájem. Počet žádostí o zřízení datové schránky se v březnu u soukromých osob zvedl meziročně o třetinu, u živnostníků pak skoro o polovinu. V absolutních číslech je to v obou případech nárůst o více než 1400 žádostí. K používání "datovek" v současnosti vyzývá i samo ministerstvo vnitra. Připomeňte si, co vše je možné vyřídit elektronicky.
Ministerstvo vnitra nedokáže doložit, zda zavedení datových schránek přineslo očekávané úspory.
Ministerstvo vnitra nedokáže doložit, zda zavedení datových schránek přineslo očekávané úspory. | Foto: Aktuálně.cz

Jak na datovku?

Připomeňme, že platí, že zřízení a používání datové schránky je zadarmo.

  • Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou ze zákona, zdarma, automaticky.
  • Fyzické osoby si ji mohou zřídit osobně na kterémkoli Czech Pointu nebo na Portálu občana elektronicky.
  • Komunikace s orgány veřejné moci prostřednictvím datové schránky je zdarma.

Pro komunikaci s úřady prostřednictvím datové schránky platí takzvaná fikce podpisu. Takto odeslané dokumenty mají ze zákona stejné účinky jako písemné listiny s vaším podpisem.

Datové zprávy se smažou po 90 dnech. Toto pravidlo neplatí pro dodejky, které lze dohledat v archivu i po několika letech. Obsahují ale pouze věc a datum doručení. Archivovat lze několika způsoby - buď si zprávy uložit do počítače, nebo na bezplatné úložiště dostupné na Portálu občana, případně si zaplatíte službu Datový trezor.

Pokud se fyzická osoba rozhodne vrátit k tištěným dopisům, může doručování dokumentů do "datovky" pozastavit. Datovou schránku si nesmí deaktivovat jen úřady a ti, kteří ji musí mít zřízenou ze zákona povinně.

 

Právě se děje

Další zprávy