Volkswagen i Škoda mají nového šéfa. Oba přicházejí z Porsche

Živě
Volkswagen má nového šéfa: koncern v době nejhorší krize za takřka 80letou historii značky, povede dvaašedesátiletý Matthias Müller. Nový šéf míří i do Mladé Boleslavi. Páteční dění kolem skandálu s emisemi jsme sledovali v online reportáži.
Bernhard Maier, nový šéf mladoboleslavské Škody Auto
Bernhard Maier, nový šéf mladoboleslavské Škody Auto | Foto: Porsche

Wolfsburg/Berlín/Praha - Dozorčí rada Volkswagenu řešila důsledky největšího skandálu v takřka 80leté historii firmy, která byla přistižena při podvodu s emisemi.

Páteční dění kolem podvodu s emisemi jsme sledovali v online reportáži.

Živě
Aktualizovat reportáž
22:00

Úřadující předseda dozorčí rady Berthold Huber se dnes zákazníkům a všem dalším rovněž omluvil. "Chci zcela jasně říci, že manipulování testů naftových motorů je morální a politickou pohromou," řekl Huber.

21:50

"Jeho jmenování je krokem k očistě," řekl agentuře Reuters k Müllerovi analytik banky LBBW Frank Biller. Jiní ale říkají, že Volkswagen znovu promeškal příležitost, a poukazují na jeho věk. "Už jen kvůli věku nebude moci vést společnost ani deset let. To znamená, že v dohledné budoucnosti se znovu objeví debaty o nástupnictví," řekl Henning Gebhardt z Deutsche Bank.

21:00

EPA všechny výrobce automobilů prodávaných na americkém trhu uvědomila, že bude požadovat dodatečné testovaní každého nového vozu, tedy i benzinových modelů, aby zjistila, zda splňují emisní normy nejen ve zkušebnách, ale i při běžném provozu na silnicích. "Neřekneme jim, jak budou tyto zkoušky vypadat. Nemusí to vědět," řekl novinářům šéf oddělení EPA pro dopravu a kvalitu ovzduší Chris Grundler.

Změna testovacích metod by mohla pro automobilky znamenat zvýšené náklady a větší regulační překážky při získávání certifikace nových modelů pro americký trh. Podobné opatření směrem k testování v reálných podmínkách prosazuje i Evropská komise.

20:50

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zpřísní a rozšíří měření výfukových emisí u všech osobních a lehkých užitkových vozů. Dnešním sdělením úřad reaguje na skandál německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Emise, výfuk, kouř z výfuku, ilustrační foto
Emise, výfuk, kouř z výfuku, ilustrační foto | Foto: Thinkstock
19:51

Redaktor automobilové rubriky Radek Pecák hodnotí přestup dosavadního šéfa mladoboleslavské Škody: Z Mladé Boleslavi do rozbouřené Ameriky. Vahland ve Škodě uspěl, teď jde "hasit" skandál

19:27

Vraťme se ještě zpět do Wolfsburgu. Co řekl světu nový šéf VW?

"To co se stalo, už se ve Volkswagenu nesmí opakovat," řekl Matthias Müller na tiskové konferenci krátce poté, co byl potvrzen do pozice CEO společnosti.

"Jsem si jist, že současnou krizi překonáme u uděláme z VW ještě silnější společnost. Musíme ale začít tím, že obnovíme důvěru zákazníků v nás a naše výrobky," dodal nový generální ředitel skupiny.

Foto: Reuters
19:21

Nový šéf mladoboleslavské Škody Bernhard Maier působil v nejvyšším vedení automobilky Porsche od roku 2010. V sesterské společnosti Škody měl na starosti prodej a marketing. Začínal jako automechanik a pracoval i u BMW. Narodil se v roce 1959 v německém městě Schwäbisch Gmünd.

Bernhard Maier věří, že Škodu čeká příznivá budoucnost.
Bernhard Maier věří, že Škodu čeká příznivá budoucnost. | Foto: Porsche
19:11

Že do Škody za Vahlanda přichází Maier online deníku Aktuálně.cz potvrdil mluvčí mladoboleslavské automobilky Jozef Baláž.

19:05

Deník FAZ ale potvrzuje personální změnu, která byla z českého pohledu nejzajímavější. Současný šéf mladoboleslavské Škody odchází šéfovat aktivitám firmy do USA a na jeho místo přijde Bernhard Maier z představenstva Porsche.

19:00

Kdo za podvod může? Kdo byl vyhozen? Jaké konkrétní změny v organizaci koncernu přijdou? Nic takového na tiskové konferenci nezaznělo a novináři nedostali šanci se na to zeptat, členové dozorčí rady nepovolili žádné dotazy.

18:53

Dobrá zpráva pro Škodovku? "Jednotlivé reginoy a značky dostanou více zodpovědnosti," řekl člen dozorčí rady Bernd Osterloh.

18:50

"Dozorčí rada doporučila některým spolupracovníkům, aby si vzali dovolenou. To se už zčásti stalo. Další vysvětlení dá americká právnická kancelář, kterou jsme si najali," řekl poměrně tajemně k dalším personálním otázkám předseda dozorčí rady Berthold Huber. 

18:38

Tisková konference začala. Hned na úvod byl oznámen nový šéf: Matthias Müller.

Foto: Reuters
18:27

Německý ekonomický deník Handelsblatt hlásí, že jednání dozorčí rady skončilo. A dodává to, co se ví už od včerejška: novým šéfem koncernu VW bude Matthias Müller (na snímku), který doposud šéfuje automobilce Porsche.

18:16

Shrňme si mezitím hlavní zprávy ze dne kolem kauzy VW:

- Francie nechá otestovat stovky aut různých značek, výběr bude náhodný, bude se losovat,

- Martin Winterkorn nechce rezignovat jako šéf mateřského Porsche Automobil Holdingu, z koncernu ale zní, že není možné, aby ve funkci zůstal,

- problém se v Německu týká 2,8 milionu aut, řekl německý ministr dopravy; jeho vyšetřovací komise řeší, jestli se nepodvádělo i u dieselového motoru 1,2.

17:59

Německá agentura DPA hlásí, že dozorčí rada znovu jedná, i když už dříve svolala novináře. Jako důvod obnoveného jednání agentura uvedla "rozsáhlou potřebu porady".

17:44

A ještě jeden tweet přímo z Wolfsburgu. Byly všichni vyhozeni?

17:40

Kamery jsou připravené, ukazuje fotka reportéra BBC...

17:30

Zpravodajské štáby jsou připravené, ale představitelé VW před ně zatím nepředstoupili. Podle BBC má tisková konference začít zhruba za 20 minut.

17:11

Ve Wolfsburgu je vše nachystáno na tiskovou konferenci, kde členové dozorčí rady oznámí výsledky jednání, které začalo v jedenáct hodin dopoledne. Čeká se personální zemětřesení.

16:38

Podvod s měřením emisí byl řízen z Wolfsburgu. S odvoláním na zdroje z VW o tom píše agentura Bloomberg. V USA podle nich nemá automobilka žádné inženýry, kteří by takový podvodný mechanismus mohli připravit.

Foto: Reuters
16:33

Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) připravuje nové testy aut, aby odhalila případná podvodná zařízení. Co bude test obnášet ale organizace neupřesnila. "Nepotřebují to vědět," citovala zástupce EPA agentura Reuters.

16:18

Další velká svolávací akce ve Spojených státech se tentokrát týká vozů Hyundai. Korejská automobilka svolává v USA do servisů zhruba 470 000 vozů Sonata (na obrázku), u kterých je potřeba vyměnit vadné součásti motoru. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Automobilka upozornila, že v souvislosti s problémem, který může vést ke zhasnutí motoru, zatím nemá žádné zprávy o nehodách ani zraněních.

Hyundai také svolá v USA téměř 100 000 malých vozů Accent, a to kvůli potížím s brzdovými světly, uvedla agentura AP.

Foto: Hyundai
16:04

Volkswagen zahájil pátek na burze růstem. Prohlubující se problémy ale cenu akcií poslaly opět do ztráty. Aktuálně tak akcie automobilky odepisují kolem čtyř procent.

Burza akcie ilustrační foto
Burza akcie ilustrační foto | Foto: Reuters
16:02

Agentura Reuters poupravila svou rychlou informaci o dieselových motorech s objemem 1,2 litru. U těch zatím není jistota, ale řeší se, jestli se problém týká i jich.

15:38

Dobrindt podle Reuters řekl i to, že se problém týká i dalších dieselových motorů s objemem 1,2 litru. Jde o tříválec, který byl odvozený od výkonnějších motorů, u kterých se už o manipulaci vědělo (1,6 a 2,0 TDI). Tento motor měla například druhá generace Škody Fabia ve verzi Greenline.

15:15

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt podruhé: "V Německu je 2,8 milionu aut, která jsou zasažena manipulacemi s emisemi," řekl podle agentury DPA Dobrindt v Německém spolkovém sněmu. Volkswagen už v pondělí přiznal, že problém se po celém světě týká celkem 11 milionů aut. Na USA, kde skandál vypukl, připadá necelý půl milion vozů.

14:59

Jednání dozorčí rady se protahuje, agentura Reuters hlásí, že první výsledky jednání budou nejdříve pozdě odpoledne. Jisté je podle zahraničních médií stále jediné: novým šéfem koncernu bude současný šéf Porsche Matthias Müller.

14:52

Pohled do ceníku Volkswagenu říká, že problém se bude zřejmě týkat i v Česku prodávaných dodávek. V ceníku nové generace vozu Volkswagen Transporter pro český trh nadále figurují čtyři verze turbodieselu 2,0 TDi.

Foto: Radek Pecák
14:23

O slovo se opět přihlásil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Dalším výsledkem šetření jeho úřadu je, že Volkswagen manipuloval také s dieselovými motory, které jsou v dodávkách VW. Německá média zatím ke zprávě nemají detaily, takže nyní nelze říci, jestli jde o jiné motory, než o kterých byla řeč doposud. V dodávkách mohou být ale stejné motory, jako jsou v dieselových osobních autech, o kterých byla řeč doposud.

Rovnou plochu zadní části užitkové verze nenarušují žádné prolisy.
Rovnou plochu zadní části užitkové verze nenarušují žádné prolisy. | Foto: Volkswagen
13:41

Norská policie oznámila, že zahájí vyšetřovaní, jestli VW instaloval podvodný software i do aut dovážených do severské země. Vyšetřovat začíná také Indie. Tamní vláda podle agentury Reuters nařídila vyšetřování, jestli v zemi Volkswagen také nefalšoval hodnoty emisí. Místní emisní normy jsou však volnější než ty americké.

Foto: Reuters
13:19

Nejvyšší management Volkswagenu si za dobu instalace podvodného softwaru vydělal kolem deseti miliard korun. Přehled jejich příjmů najdete ve fotogalerii na webu HN.

12:54

Winterkornovi z tohoto „vedlejšího postu“ příliš mnoho "nekápne". Loni od holdingu Porsche dostal přes 822 500 eur, zatímco křeslo šéfa Volkswagenu mu vyneslo dalších zhruba 16 milionů eur. Ale peníze jsou v tomto případě určitě vedlejší.

12:47

Martin Winterkorn chce i po své rezignaci na post šéfa koncernu VW zůstat v čele mateřské firmy Porsche Automobil Holding, která drží 50,7 procenta akcií VW. Informuje o tom německý list Spiegel, který k tomu dodává, že by si tak Winterkorn ponechal výrazný vliv na dění v koncernu. „Nepřichází v úvahu,“ cituje Spiegel jednoho z členů dozorčí rady holdingu Porsche. Zdůvodňuje to tím, že by Winterkorn byl v jasném střetu zájmu, když by viděl na vnitřní vyšetřování, které v koncernu probíhá.

Martin Winterkorn, bývalý šéf VW.
Martin Winterkorn, bývalý šéf VW. | Foto: Reuters
12:10

Jednání dozorčí rady ve Wolfsburgu začalo. Dvacetičlenné grémium přijme rezignaci dosavadního šéfa koncernu VW Martina Winterkorna a jmenuje jeho nástupcem současného šéfa Porsche Matthiase Müllera (německá média o tom nepochybují). Rada má také říci, kdo konkrétně za podvody může, a provede změny v nejvyšším vedení.

12:01

Londýnský reportér Českého rozhlasu hlásí, co se chystá na VW v Británii. Ve Wolfsburgu z toho radost mít nebudou.

11:48

Těžko říci, kam až se skandál rozroste. Každopádně výzkumný institut ICCT, který stojí za prvními testy dieselových motorů VW, které následně manipulace odhalily, nyní zveřejnil aktualizovanou studii. Ta říká, že auta nyní produkují při jízdě o zhruba 40 procent emisí oxidu uhličitého (CO2) více, než kolik říkají výrobci ve svých letácích. Tento rozdíl se tak podle ICCT od roku 2001 zvýšil čtyřnásobně.

Emise, výfuk, kouř z výfuku, ilustrační foto
Emise, výfuk, kouř z výfuku, ilustrační foto | Foto: Thinkstock
11:38

Royalová současně odmítla žádost vedoucí představitelky místních ekologických aktivistů Emmanuelly Cosseové, aby se ve Francii do roku 2025 zakázala všechna auta s naftovými motory. Zdůraznila, že je pro postupné omezování naftových aut a velké investice do elektrických aut, ale požadavek Cosseové by podle ministryně poškodil Francii. V zemi totiž auta s naftovými motory tvoří polovinu všech vozidel.

"Nelze řešit tak vážné problémy vyhlašováním ideologických sloganů na úkor francouzských zájmů," prohlásila Royalová, bývalá dlouholetá životní partnerka nynějšího francouzského socialistického prezidenta Françoise Hollanda.

Motor Volkswagen 2015 Jetta TDI
Motor Volkswagen 2015 Jetta TDI | Foto: Reuters
11:35

Od příštího týdne se ve Francii začnou na pozadí skandálu Volkswagenu provádět náhodné testy na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise. Oznámila to dnes francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová (na fotce).

Na testech se dohodla vláda s představiteli všech domácích a zahraničních výrobců, kteří prodávají svá auta ve Francii. Cílem testů je ukázat, že podvody, jaké se vyčítají německé automobilce Volkswagen, se aut ve Francii netýkají, vysvětlila ministryně ve francouzské rozhlasové stanici Europe 1.

Ségolene Royalová poděkovala svým příznivcům za podporu a popřála svému úspěšnějšímu soupeři, aby byl prezidentem všech Francouzů
Ségolene Royalová poděkovala svým příznivcům za podporu a popřála svému úspěšnějšímu soupeři, aby byl prezidentem všech Francouzů | Foto: Reuters
11:27 Ikona - Logo Aktuálně.cz

Shrnutí kauzy v praktických otázkách a odpovědích nejen pro ty, kteří řídí dieselové škody, volkswageny, audi či seaty: Máte šidící motor od Volkswagenu? Co s ním dělat? Odpovědi na časté otázky

10:45

A Greenpeace podruhé. Volkswagen je podle nich v parafrázi na Hvězdné války Temnou stranou. I když jdou ve videu proti autu děti, z výzvy (Join the Rebelation = Přidejte se k rebelii), která videoklip zakončuje, mohou mít obavy majitelé vozů VW. Nebo je jen autor těchto řádků přehnaně paranoidní.

10:39

Před sídlem VW ve Wolfsburgu demonstrují své jasné názory na podvod s emisemi aktivisté z Greenpeace (Schluss mit Lügen = konec se lhaním).

10:28

Vadí Čechům, že koncern VW podváděl? Zásadně zřejmě ne. Škodovky, ve kterých byly motory s podvodným softwarem též, se prodávají stále stejně dobře jako před vypuknutím skandálu. "Prodej i výroba nových vozů značky Škoda běží bez omezení," říká mluvčí automobilky Jozef Baláž. Škoda a VW prodaly v letech 2009 až 2013 přes 150 tisíc dieselů.

Foto: ČTK
10:24

Akcie Volkswagenu před jednáním dozorčí rady posilují a obchodování zahájily růstem o čtyři procenta. Spolu s Volkswagenem zpevňují akcie i dalších německých automobilek BMW a Daimler. Automobilkám se daří lépe než burzovním indexům. Index německé burzy DAX a index akcií v eurozóně STOXX 50 po otevření trhu posílil o dvě procenta a panevropský index FTSEurofirst 300 stoupl o 2,2 procenta, napsaly agentury DPA a Reuters.

09:47

Bulvární deník Bild zástupcům koncernu VW připomněl, že Martin Winterkorn zůstává i po své středeční rezignaci na post šéfa na dalších důležitých postech v koncernovém vedení. Stále totiž je předsedou představenstva ve společnosti Porsche Automobil Holding SE, což je mateřská společnost VW, která drží zhruba 51 procent jeho akcií. Winterkorn je také předsedou dozorčí rady v Audi. „To v prezidiu ještě nikoho nenapadlo,“ cituje Bild zdroj z vedení VW.

Foto: Volkswagen
09:37

Německý AutoBild se dnes vrátil ke svému textu, který včera vzbudil velkou pozornost, když napsal, že také vůz BMW X3 xdrive 20d s dieselovým motorem neprošel testem organizace ICCT, ve kterém neuspěly i vozy VW. AutoBild k tomu ovšem dodává, že napsal jen to, že během zmíněného jednorázového testu překročily naměřené hodnoty jedenáctinásobně evropské normy (Euro 6). Redakce se především distancuje od interpretací dalších médií, že také v BMW docházelo k manipulacím.

Foto: BMW
09:17

Tlak na Volkswagen se v Německu dál stupňuje. Ministr spravedlnosti spolkové republiky Severní Porýní-Vestfálsko Thomas Kutschaty (SPD) volá po odškodnění pro německé řidiče, kteří mají auta s motory, u nichž VW podváděl. Německému ministrovi dopravy přes deník Rheinischen Post vzkázal, že „musí s VW domluvit závazný rámec, jak budou zasažení lidé odškodněni“. Dobrindtova komise nyní ve VW provádí kontrolu a ministr už včera řekl, že VW manipuloval s emisemi i v Evropě.

08:58

Mimořádně povedený sňatek Škody s Volkswagenem je v ohrožení. Krize důvěry se dotkne i dcer holdingu, píší dnešní Hospodářské noviny.

08:05

Připomeňme si v krátkosti hlavní čtvrteční dění:

- novým šéfem koncernu VW bude Matthias Müller, dosavadní muž číslo jedna v automobilce Porsche,

- německý ministr dopravy Alexander Dobrindt řekl, že firma s emisemi manipulovala i v Evropě; přesný rozsah jeho kontroloři ve spolupráci s VW zjišťují a nyní se čeká na výsledky testů,

- testy se budou týkat i dalších automobilek; podle zprávy bulvárního deníku Bild se má problém týkat i některých vozů BMW; mnichovská automobilka to ale zásadně odmítá,

- v USA už padají první soukromé žaloby majitelů vozů VW a Audi, aktivně je k nim vybízejí právníci.

08:00 Ikona - Logo Aktuálně.cz

Dobré ráno z pražské redakce Aktuálně.cz, odkud pro vás budeme celý den sledovat nejnovější dění kolem skandálu s emisemi.

Jiří Hovorka Ekonomika ČTK Jiří Hovorka, Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 25. 9. 2015 22:23
 

Právě se děje

Další zprávy