Wolfsburg/Berlín/Praha - Dozorčí rada Volkswagenu řešila důsledky největšího skandálu v takřka 80leté historii firmy, která byla přistižena při podvodu s emisemi.
Páteční dění kolem podvodu s emisemi jsme sledovali v online reportáži.
Wolfsburg/Berlín/Praha - Dozorčí rada Volkswagenu řešila důsledky největšího skandálu v takřka 80leté historii firmy, která byla přistižena při podvodu s emisemi.
Páteční dění kolem podvodu s emisemi jsme sledovali v online reportáži.
Úřadující předseda dozorčí rady Berthold Huber se dnes zákazníkům a všem dalším rovněž omluvil. "Chci zcela jasně říci, že manipulování testů naftových motorů je morální a politickou pohromou," řekl Huber.
"Jeho jmenování je krokem k očistě," řekl agentuře Reuters k Müllerovi analytik banky LBBW Frank Biller. Jiní ale říkají, že Volkswagen znovu promeškal příležitost, a poukazují na jeho věk. "Už jen kvůli věku nebude moci vést společnost ani deset let. To znamená, že v dohledné budoucnosti se znovu objeví debaty o nástupnictví," řekl Henning Gebhardt z Deutsche Bank.
EPA všechny výrobce automobilů prodávaných na americkém trhu uvědomila, že bude požadovat dodatečné testovaní každého nového vozu, tedy i benzinových modelů, aby zjistila, zda splňují emisní normy nejen ve zkušebnách, ale i při běžném provozu na silnicích. "Neřekneme jim, jak budou tyto zkoušky vypadat. Nemusí to vědět," řekl novinářům šéf oddělení EPA pro dopravu a kvalitu ovzduší Chris Grundler.
Změna testovacích metod by mohla pro automobilky znamenat zvýšené náklady a větší regulační překážky při získávání certifikace nových modelů pro americký trh. Podobné opatření směrem k testování v reálných podmínkách prosazuje i Evropská komise.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zpřísní a rozšíří měření výfukových emisí u všech osobních a lehkých užitkových vozů. Dnešním sdělením úřad reaguje na skandál německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Redaktor automobilové rubriky Radek Pecák hodnotí přestup dosavadního šéfa mladoboleslavské Škody: Z Mladé Boleslavi do rozbouřené Ameriky. Vahland ve Škodě uspěl, teď jde "hasit" skandál
Vraťme se ještě zpět do Wolfsburgu. Co řekl světu nový šéf VW?
"To co se stalo, už se ve Volkswagenu nesmí opakovat," řekl Matthias Müller na tiskové konferenci krátce poté, co byl potvrzen do pozice CEO společnosti.
"Jsem si jist, že současnou krizi překonáme u uděláme z VW ještě silnější společnost. Musíme ale začít tím, že obnovíme důvěru zákazníků v nás a naše výrobky," dodal nový generální ředitel skupiny.
Nový šéf mladoboleslavské Škody Bernhard Maier působil v nejvyšším vedení automobilky Porsche od roku 2010. V sesterské společnosti Škody měl na starosti prodej a marketing. Začínal jako automechanik a pracoval i u BMW. Narodil se v roce 1959 v německém městě Schwäbisch Gmünd.
Že do Škody za Vahlanda přichází Maier online deníku Aktuálně.cz potvrdil mluvčí mladoboleslavské automobilky Jozef Baláž.
Deník FAZ ale potvrzuje personální změnu, která byla z českého pohledu nejzajímavější. Současný šéf mladoboleslavské Škody odchází šéfovat aktivitám firmy do USA a na jeho místo přijde Bernhard Maier z představenstva Porsche.
Kdo za podvod může? Kdo byl vyhozen? Jaké konkrétní změny v organizaci koncernu přijdou? Nic takového na tiskové konferenci nezaznělo a novináři nedostali šanci se na to zeptat, členové dozorčí rady nepovolili žádné dotazy.
Dobrá zpráva pro Škodovku? "Jednotlivé reginoy a značky dostanou více zodpovědnosti," řekl člen dozorčí rady Bernd Osterloh.
"Dozorčí rada doporučila některým spolupracovníkům, aby si vzali dovolenou. To se už zčásti stalo. Další vysvětlení dá americká právnická kancelář, kterou jsme si najali," řekl poměrně tajemně k dalším personálním otázkám předseda dozorčí rady Berthold Huber.
Tisková konference začala. Hned na úvod byl oznámen nový šéf: Matthias Müller.
Německý ekonomický deník Handelsblatt hlásí, že jednání dozorčí rady skončilo. A dodává to, co se ví už od včerejška: novým šéfem koncernu VW bude Matthias Müller (na snímku), který doposud šéfuje automobilce Porsche.
Shrňme si mezitím hlavní zprávy ze dne kolem kauzy VW:
- Francie nechá otestovat stovky aut různých značek, výběr bude náhodný, bude se losovat,
- Martin Winterkorn nechce rezignovat jako šéf mateřského Porsche Automobil Holdingu, z koncernu ale zní, že není možné, aby ve funkci zůstal,
- problém se v Německu týká 2,8 milionu aut, řekl německý ministr dopravy; jeho vyšetřovací komise řeší, jestli se nepodvádělo i u dieselového motoru 1,2.
Německá agentura DPA hlásí, že dozorčí rada znovu jedná, i když už dříve svolala novináře. Jako důvod obnoveného jednání agentura uvedla "rozsáhlou potřebu porady".
A ještě jeden tweet přímo z Wolfsburgu. Byly všichni vyhozeni?
Have they all been sacked? The current scene at the #vw press conference #vwscandal pic.twitter.com/UIBSfGCOfd
— Mark Broad (@markabroad) September 25, 2015
Kamery jsou připravené, ukazuje fotka reportéra BBC...
Waiting for news... #VW presser shortly. pic.twitter.com/1hmrNOoD7i
— Theo Leggett (@Theothebald) September 25, 2015
Zpravodajské štáby jsou připravené, ale představitelé VW před ně zatím nepředstoupili. Podle BBC má tisková konference začít zhruba za 20 minut.