130 tisíc zdvojených plateb na účty v ostatních bankách. Chyba způsobila zmatek v platbách klientů. Někteří začali posílat peníze zpět sami v domnění, že jde o chybu plátce. Zároveň ale duplicitní platby posílají zpět i banky. O peníze však lidé nepřijdou.
Klient České spořitelny Jiří dostal od zákaznice v pondělí platbu za truhlářské práce. Dvakrát. Šlo o zdvojenou platbu, ke které došlo z důvodu technické chyby na straně Komerční banky.
Netušil, že jde o chybu banky, žádnou informaci nedostal, tak jednu platbu poslal zpět. Zpátky však už mezitím začaly posílat zdvojené platby i jednotlivé finanční ústavy, které tak reagovaly na žádost Komerční banky, u níž chyba vznikla. "Neprodleně jsme bankám příjemců podali žádost o storno transakcí. Storno položek tak bude automaticky provedeno bankou, u které je účet vedený," reagoval na dotaz Aktuálně.cz tiskový mluvčí Komerční banky Michal Teubner.
Zákaznice, klientka Komerční banky, tak obdržela zaplacenou částku za truhlářské práce zpět hned dvakrát, a jak říká: "Teď mám komody zadarmo."
Naopak truhlář Jiří, který se sám snažil chybu banky napravit, nyní nemá v tuto chvíli za svou práci zaplaceno nic. Není sám.
"Registrujeme zhruba 25 tisíc zdvojených plateb z Komerční banky, v tuto chvíli tyto platby analyzujeme, abychom mohli identifikovat zákazníky, kteří již spontánně odeslali sami platby zpět. Následně budeme s těmito klienty, a počítáme, že jich budou desítky, komunikovat osobně a zajistíme, aby se jim platby opět vrátily na účet," uvedl tiskový mluvčí České spořitelny. Doplnil, že stejně tak Komerční banka by měla jednat s klienty, kterým se platby vrátily.
Potvrzuje to i Michal Teubner. "Chyba, kdy dojde k duplicitnímu zpracování plateb, se řeší automatickým opravným zúčtováním mezi bankami. Případy, kdy někteří klienti odeslali platbu zpět ještě před automatickou opravou, řešíme individuálně. Můžeme však zcela vyloučit, že by mohlo dojít k jakékoliv finanční újmě u dotčených klientů. Komerční banka garantuje klientům, kterých se tento incident dotkl, že jejich účty uvede do správného stavu," doplňuje mluvčí KB.
Některé banky informovaly klienty záhy po oznámení problému a radily, ať nepodnikají žádné kroky. "Druhou platbu vám z účtu strhneme automaticky. Komerční banka totiž požádala o mezibankovní storno," píše Air Bank. Ta zaznamenala necelých 5000 duplicitních plateb za přibližně 40 milionů korun. Dotklo se to asi 4500 klientů této banky, kteří byli o provedeném stornu opět informováni esemeskou. I ostatní banky posílají postupně chybné platby zpět.
Někteří lidé na sociálních sítích se podivovali nad tím, že Komerční banka nevydala zprávu o chybě. "Vzhledem k tomu, že se jednalo o incident, kterým byla dotčena malá část klientů, přistoupila Komerční banka k cílené komunikaci na dotčené klienty formou přímých zpráv v rámci internetového bankovnictví," řekl mluvčí Michal Teubner. Banka má necelých 1,7 milionu klientů.
Zpráva však nebyla podle klientů banky nijak zvlášť označena, takže i ten, kdo se aktivně do bankovnictví přihlásil, si ji nemusel všimnout. "Nijak na zprávu neupozornili, jen prostě přibyla číslovka u symbolu obálky nahoře," popsala klientka s komodami, která poslala v pondělí dvě platby.