Detroit - Americký soudce Sean Cox v pátek schválil vládní dohodu s německým automobilovým koncernem Volkswagen o urovnání jeho emisního skandálu. Volkswagen v rámci lednové dohody přiznal vinu a souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108 miliard korun).
Celkové náklady Volkswagenu na řešení skandálu v USA by se však podle agentury Reuters mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů (630 miliard Kč). Volkswagen už dříve uzavřel dohody zahrnující například odškodnění majitelů a prodejců jeho naftových aut umožňujících manipulaci s testy emisí.
Lednová dohoda Volkswagenu s americkým ministerstvem spravedlnosti rovněž předpokládá, že automobilka provede reformu svých aktivit. Součástí dohody je také tříleté zkušební období, během kterého bude na aktivity podniku v USA dohlížet nezávislý kontrolor.
Soudce v pátek formálně nařídil Volkswagenu zaplatit 2,8 miliardy dolarů za kriminální provinění. Dalších 1,5 miliardy dolarů automobilka podle dohody zaplatí v rámci civilního řízení.
Soudce rovněž vyzval německou vládu ke stíhání osob zodpovědných za skandál. Ve Spojených státech bylo v souvislosti s aférou obviněno sedm zaměstnanců VW, pět z nich je ale v Německu a jejich vydání je nepravděpodobné, napsala agentura AP.
"Je to velmi závažný a znepokojivý případ zahrnující ikonickou automobilku. Nemůžu prostě uvěřit, že se Volkswagen do takovéto situace dostal," řekl k celé kauze soudce Cox. "Koho tato firemní hamižnost nejvíce poškodila? Z mého pohledu to nejsou manažeři VW, kteří dostávají obrovské mzdy a vysoké bonusy. Vždycky jsou to obyčejní lidé," dodal. Podle agentury AP tak poukazoval na kupce automobilů a na dělníky Volkswagenu, kteří by v budoucnosti mohli vydělávat méně peněz.
Soudce nicméně odmítl požadavek dodatečného odškodnění pro majitele vozů, které umožňují manipulovat s testy emisí. Zástupci Volkswagenu i ministerstva spravedlnosti upozorňovali, že dohodnuté odškodné je už teď velmi rozsáhlé.
Hlavní právní zástupce automobilky Manfred Döss v pátek uvedl, že firma "hluboce lituje svého chování, které k této kauze vedlo". "Prostě a jednoduše, bylo to špatné," dodal.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Ve Spojených státech skandál zahrnuje skoro 600 000 aut. Dřívější dohody v USA mimo jiné předpokládají, že tamní majitelé problematických vozů obdrží od Volkswagenu odškodné až 10 000 dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Automobilka ale odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodnila i zákazníky v Evropě, kde se skandál týká zhruba 8,5 milionu automobilů.