Vědec, který objevil manipulace Volkswagenu: Myslel jsem, že nás zlobí měřáky

Luboš Kreč
23. 9. 2015 17:00
Vědecký tým z West Virginia University upozornil na zvýšené emise v dieselových motorech VW už před rokem a půl. Paradoxní je, že za honorář 50 tisíc dolarů si ji u něj objednala organizace, která chtěla pomocí volkswagenů ukázat, že i diesely můžou splňovat nejpřísnější ekologické normy.
Motor VW. Ilustrační snímek.
Motor VW. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Morgantown (Západní Virginie) - Daniel Carder má šedivé vlasy, nosí obyčejné džíny a svetr, působí skromně a nenápadně. Rozhodně ne jako někdo, kdo by poslal do kolen jednu z nejmocnějších průmyslových korporací světa. Jenže právě to se pětačtyřicetiletému inženýrovi z West Virginia University povedlo. Byl to právě jeho tým, který - v podstatě náhodou - odhalil manipulace Volkswagenu při měření emisí.

“Dá se říct, že naše testování otevřelo plechovku, která je plná červů,” popsal Carder pro agenturu Reuters výsledky analýzy, kterou se čtyřmi kolegy prováděl v letech 2012 a 2013. Paradoxní je, že za honorář 50 tisíc dolarů si ji u něj objednala organizace, která chtěla pomocí Volkswagenů Passat a Jetta ukázat, že i diesely můžou splňovat ty nejpřísnější ekologické normy.

Carderův tým, v němž byli kromě něj ještě dva studenti, jeden profesor a jeden administrativní pracovník fakulty, prováděl testy na silnicích v okolí Los Angeles až k Seattlu. Data, která z nich vycházela, vědci nejprve považovali za chyby na své měřicí technice.

“První věc, která vás napadne, že začnete podezřívat sám sebe. Udělali jsme všechno správně? Vždycky začnete obviňovat sebe,” řekl Reuters Carder s tím, že nemohl uvěřit tomu, že by v reálném provozu motory dosahovaly tak odlišných výsledků. Na silnicích totiž vypouštěly do ovzduší až pětatřicetkrát víc oxidu dusíku, než byly povolené limity.

Přitom klíčem, jak upozornil Carder, může být úplná drobnost v motoru, stačí jen mírná úprava ve vstřikování paliva. A Volkswagen později skutečně přiznal, že do více než 11 milionů aut nainstaloval software, který uměl rozpoznat, že je auto na emisní kontrole a v tu chvíli upravil výkon tak, aby emisí bylo co nejméně.

Experti z univerzitního Centra pro alternativní pohony, motory a emise, kde Carder a spol. působí, závěry svých šetření zveřejnili už před téměř rokem a půl. Takže nynější mánie, která se kolem VW strhla, je pro ně tak trochu překvapením. Na výsledky jeho práce navázala americká Agentura pro ochranu životního prostředí, která je rozpracovala a potvrdila. Až její práce přinutila Volkswagen kapitulovat.

“Když jsme naše data zveřejnili, Volkswagen je rozporoval,” zavzpomínal na události z roku 2014 Carder, který už minimálně jednu zkušenost s tím, jak potrápit automobilku má. Byl součástí patnáctičlenného týmu, který sestrojil přenosný měřič emisí, díky němuž americká vláda v roce 1998 usvědčila několik výrobců těžkých motorů, že podvádějí s emisemi. Firmy jako Caterpillar nebo Cummings Engine pak raději zaplatili mimosoudní vyrovnání bezmála 100 milionů dolarů.

Někteří z manažerů, kteří se do tohoto pozapomenutého skandálu namočili, zůstali s Carderem v kontaktu. A na aféru kolem Volkswagenu samozřejmě nemohli nereagovat. “Někteří nám volali, aby nás pochválili, že jsme odvedli dobrou práci. A jiní si ťukali na čelo s tím, že nechápou, jak je možné, že se Volkswagen nepoučil z jejich 15 let starých chyb.”

Mimochodem, kromě passatů a jett testoval Daniel Carder také další oblíbené německé auto, luxusní SUV od bavorského BMW X5. To ale na rozdíl od vozů z Wolfsburgu dopadlo dobře. “To dopadlo velmi dobře. Hodnoty, které jsme naměřili, byly na úrovni limitů nebo pod ní,” citovala jej agentura Reuters.

 

Právě se děje

Další zprávy