Rýže Uncle Ben’s změnila kvůli rasismu obal i jméno. Zmizel z něj černošský "strýček"

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
13. 5. 2021 11:03
Známá značka rýže Uncle Ben’s, která se prodává i v Česku, se poprvé představila v novém obalu i pod novým názvem. Odteď ji zákazníci najdou v obchodech jako Ben’s Original a bez obrázku černocha. Výrobce zboží Mars Food čelil kvůli původnímu obalu a jménu produktu kritice, že upevňuje rasové stereotypy a předsudky. S podobnými výtkami se setkávají i další americké značky.
Takhle vypadal původní obal této rýže.
Takhle vypadal původní obal této rýže. | Foto: Shutterstock

Nový obal rýže si zachoval oranžové pozadí a také modré písmo i stejný font. Zmizel z něj ale obrázek prošedivělého usměvavého černocha, který společnost Mars Food používala od 40. let minulého století.

Někdy měl plantážník na sobě také motýlek, což podle některých kritiků evokovalo, že se jedná o služebníka. Nový design si z obrázků původní verze ponechal jen uvařenou rýži na talíři. Novou podobu obalů, o níž firma Mars Food informovala ve středeční tiskové zprávě, ukazuje níže přiložený tweet.

Kritiku budil také název Uncle Ben’s. Ve státech na jihu USA černoši a černošky byli oslovováni "strýčku" (anglicky uncle) nebo "teto" (anglicky aunt) místo formálnějšího a uctivějšího "pane" nebo "paní". Rýže Uncle Ben's prý dostala jméno po jistém texaském farmáři, kterého proslavily vysoce kvalitní výpěstky. "Modelem" pro obrázek na obalech se stal Frank Brown, vrchní v jedné luxusní restauraci v Chicagu. 

Některé původní obaly zůstanou v regálech do vyprodání zásob. Výrobce rýže oznámil plánované změny už loni v červnu po úmrtí amerického černocha George Floyda. Právě tehdy se objevily stížnosti, že dosavadní jméno i vzhled obalu jsou rasistické. Letos byl z Floydova úmrtí uznán vinným bělošský policista Derek Chauvin. Floydova smrt krátce po Chauvinově tvrdém zákroku spustila loni na přelomu května a června masivní vlnu protestů.

Potravinářský koncern Mars Food také tehdy v prohlášení uvedl, že vyčlení dva miliony dolarů (46,3 milionu korun) na stipendia pro černošské kuchaře a investuje 2,5 milionu dolarů ve městě Greenville ve státu Mississippi, kde má závod na zpracování rýže.

Nejde ale o jediný potravinářský gigant, který čelí silným výtkám kvůli údajnému rasismu. Také firma PepsiCo se v důsledku protestů po smrti černocha George Floyda při zatýkání bělošským policistou rozhodla, že změní označení své řady potravin prodávané pod značkou Aunt Jemima (Teta Jemima). Na sirupech, směsích na výrobu palačinek a dalších výrobcích s tímto označením se nacházel obrázek smějící se černošky.

Americká firma Dreyers Grand Ice Cream se zase v souvislosti s výtkami z rasismu rozhodla změnit název značky zmrzlin Eskimo Pie, který podle některých kritiků uráží Inuity.

Socioložka Marína Urbániková z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity loni pro on-line deník Aktuálně.cz uvedla, že je pro pochopení počínání amerických značek potřebné znát i historii daného zobrazení a jeho vyznění v dané kultuře. 

V Česku je podle odborníků oslovených Aktuálně.cz situace jiná, hlavně kvůli odlišné minulosti obou zemí. Například podle Urbánikové jsou Češi spíše citliví na to, co považují jako přílišnou korektnost či multikulturalismus, než na stereotypní zobrazování menšin. Aktuálně.cz loni přineslo přehled některých českých značek, které by kvůli svému názvu nebo obalu mohly být urážlivé.

Černoši mizí z obalů i názvů: Je to šílenství, ale značky vědí, co dělají, říká Belko (video z roku 2020) 

Není to jen hra. Pokračuje snaha, aby všechno bylo korektní. A může přijít doba, že lidi bude iritovat úplně všechno, míní kreativní ředitel Ogilvy. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy