Praha - Tradiční česká turbovrtulová letadla L-410 by se měla již příští rok vyrábět v Rusku. Tovární hala v průmyslové zóně poblíž Jekatěrinburgu se právě dokončuje. Právě kvůli přesunu výroby loni vstoupili odboráři z kunovické firmy Aircraft Industries do stávkové pohotovosti.
České ministerstvo průmyslu i odboráři doufají, že do Ruska, kde sídlí současný vlastník firmy, se kompletní produkce přesunovat nebude. V Kunovicích by se podle nich měly vyrobit celky, které se jako stavebnice v novém závodě UZGA pouze smontují.
Ruská agentura Interfax ale citovala hlavního konstruktéra továrny UZGA Alexandra Platonova, který říká, že během několika let bude výroba v Rusku téměř kompletně lokalizovaná. Tedy že bude využívat díly hlavně od místních dodavatelů.
"Nyní pracujeme i na možnosti vybavit L-410 domácími motory," tvrdí Platonov. Mluví tak zcela v rozporu s dohodou, kterou v září loňského roku uzavřeli zástupci české a ruské vlády. Ta říká, že výroba zůstane v Česku.
Tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek na jednání zdůraznil, že česká vláda postupně téměř půlmiliardou korun podpořila vývoj letounu nové generace, který měl zajistit pokračování produkce v Kunovicích. Právě tuto podporu by firma musela vracet, pokud nedodrží smluvní podmínky.
Odborářům Aircraft Industries přijde kompletní výroba v Rusku jako nereálný plán. "Není to tak jednoduché, žádný vhodný ruský motor na trhu není a ani nevím o tom, že by se někde vyvíjel," říká šéf odborářů Josef Mikula. Nyní je L-410 vybavena motorem z bývalé pražské Waltrovky, dnes GE Aviation.
Také přesunutí výroby dalších dílů by si podle Mikuly vyžádalo velké investice a mnohdy i nové certifikace, pokud by nový v Rusku vyráběný díl nebyl zcela totožný s původním českým. "Nevím, zda má smysl tolik investovat do stroje, který se vyrábí skoro padesát let, a jestli není jednodušší rovnou vyvinout nový," podotýká Mikula.
Šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula je skeptičtější: "V Rusku dělají vše pro to, aby se tam výroba přesunula. A mají podporu tamní vlády," říká.
Pro Aircraft Industries je ruský trh dlouhodobě nejdůležitější. Letoun je tam poměrně dobře zavedený. Každé omezení podílu českých dílů pro tamní trh by mělo na výsledky kunovické firmy, jež zaměstnává zhruba 900 lidí, nepříznivý dopad.
Stárnoucí model L-410, který poprvé vlétl již na konci šedesátých let, jinak firma dokáže prodávat jen na méně náročných trzích. Změnu si slibuje od nového modelu L-410NG, který odpovídá současným nárokům. Právě ten by se mohl prosadit i v západní Evropě.
Podnik prochází v posledních dekádách poměrně častými zvraty. Konkurz zažil hned dvakrát. Jednou v roce 2000, podruhé v roce 2004. O rok později ho ovládl zbrojař Pavel Musela, ten se však vážně zranil pádem z posedu. Spekulovalo se, že šlo o pokus o vraždu, to se ale nikdy nepotvrdilo. V roce 2011 jeho bratr Karel zastřelil v sídle Aircraft Industries dva Pavlovy bývalé společníky, které vinil z podílu na tomto údajném činu.
Pavel Musela v roce 2008 prodal nadpoloviční balík akcií ruské společnosti UGMK ruského podnikatele Iskandera Machmudova. Zbývající podíl firma získala v roce 2012.
V poslední době na Aircraft Industries těžce dopadá situace v Rusku. Především propad rublu, jenž výrazně prodražil české zboží, a evropské i odvetné ruské sankce, které zkomplikovaly vývoz na tento trh.
Prodeje letadel proto výrazně klesly a firma se dostala do potíží. Loni dvakrát čelila insolvenci, své závazky ale vždy včas uhradila. Letos plánuje vyrobit 12 letadel, z nichž jedenáct má už své zákazníky. Příští rok by mělo jít o patnáct strojů.