San Francisco - Čtyři z pěti uživatelů Facebooku si nikdy na serveru nekoupili žádnou službu ani aplikaci, ukázal výzkum společnosti Ipsos a agentury Reuters. Podle autorů je to další znamení, že americká skupina musí změnit přístup, pokud chce od svých devíti set milionů zákazníků získat nějaké peníze.
"Je tedy patrné, že Facebook má co dělat, aby byla jeho inzerce efektivnější a více odpovídala tomu, co lidé chtějí," komentuje analytička firmy eMarketer Debra Williamson.
O tom, že aktuální reklamní aktivity Facebooku mají minimální dopad, svědčí také, že největší americká automobilka a třetí největší inzerent v USA General Motors minulý měsíc oznámil, že spolupráci s Facebookem končí.
Provozovatel sociální sítě se odmítl ke zprávě vyjádřit, pouze odkázal na úspěšné případy. Například Nutella měla po zveřejnění své reklamy na Facebooku zvýšit tržby o 15 procent.
Zároveň jeho zástupci zdůrazňují, že měření efektivity nemusí být v tomto případě přesné, jelikož reklama spíše než okamžité nákupy ovlivňuje budoucí chování zákazníků.
Vstup na burzu lidi nepřilákal. Spíše naopak
Z šetření také vyplynula další věc, před níž analytici varovali v okamžiku vstupu Facebooku na burzu, který provázela výrazně nadsazená upisovací cena akcií. Nejen že se hlavní trhy v Evropě a Severní Americe nasytily a uživatelů tu přibývá stále pomalejším tempem. Ti stávající ale ztrácejí zájem.
Podle Reuters tráví 34 procent respondentů méně času online než před půl rokem. Jako nejčastější důvod přitom uvedli, že je Facebook nudný, nic jim nedává a že není užitečný. K nárůstu naopak došlo pouze u pětiny dotázaných.
"Zjištěná data potvrzují obavy investorů, zda je Facebook schopen vydělat peníze," komentuje Reuters a připomíná, že z počátečních 38 dolarů klesly akcie firmy během dvou týdnů téměř o třetinu pod 30 dolarů za kus.
Neúspěch první emise přitom nedůvěru uživatelů ještě prohloubil, ukazují čísla. Okolo 44 procent osob uvedlo, že se jejich nedůvěra k Facebooku po váhavém vstupu na burzu snížila.