Yahoo! čeká existenční rozhodnutí

LP Fish
8. 9. 2011 16:05
Yahoo potřebuje vizi a silného vůdce. Najde se však někdo, kdo bude chtít spojit svůj osud s umírajícím gigantem? Nebo situaci vyřeší prodej strategickému partnerovi?
Foto: Yahoo!

Poněkud zarážející - telefonní- způsob výpovědi šéfky Yahoo Carol Bartzové rozvířil diskusi o budoucnosti tohoto, kdysi největšího, portálu amerického internetu. V roce 2008 její předchůdce Jerry Yang odmítl nabídku na odkup od Microsoftu za 47 miliard dolarů a když v roce 2009 Bartzová nastoupila, dostala za úkol jediné - zvýšit ekonomický růst tohoto portálu.

To se jí podařilo jen částečně. Podle listu Forbes sice Yahoo v roce 2010 zdvojnásobilo provozní výnosy a marže a také návratnost investovaného kapitálu, akcie Yahoo však dlouhodobě stagnovaly a tak Bartzová svou pozici 37. nejmocnější ženy světa před investory neobhájila.

Jako Schmidt, podcenila sociální sítě

Co víc tedy mohla Bartzová udělat? Podle komentátorů Forbesu vlastně nic. Chyby Yahoo je potřeba hledat v minulosti a podobně jako u Googlu (který ji však vyrovnal dobrými tahy v jiných oblastech) je to především zanedbání reklamního potenciálu sociálních sítí.

Podle Roberta Hofa (Forbes) se zisk z reklamy na sociálních sítích plynule zvedá. Největší z nich Facebook má tento rok našlápnuto ve výši zisku Yahoo dohnat a možná i předehnat. Ani spuštění nové sociální sítě pod dosud celkem přitažlivou značkou Yahoo by však podle Hofa nemělo význam. Na podobný krok je už prostě pozdě, Hof nedává moc šancí ani Google Plus.

Změní Yahoo vlastníky?

Další z komentátorů Forbesu Eric Savitz dokonce uvažuje o začátku konce Yahoo. Nabízí tři možné scénáře. Podle prvního se Yahoo zbaví svých výdělečných asijských aktivit. Vlastní totiž 35% akcií ve společnosti Yahoo Japan a ještě zajímavějších 43% v čínské společnosti Alibaba Group. Vzhledem k problémům a snižující se výnosnosti jejich akvizice by to mohl být krok jak zvýšit celkovou hodnotu Yahoo a celek pak prodat strategickému kupci. Otázka je, kdo by takovým kupcem mohl být.

Další možností je spojení Yahoo s AOL. Tím by se Yahoo mohlo zaměřit na svou další silnou stránku - webový obsah. Stránky jako Yahoo Finance či Yahoo Sports patří dosud k vyhledávaným službám a postavit na nich další rozvoj firmy nevypadá jako špatný nápad. Nápad by však potřeboval investice a je otázka zda jsou na tento krok akcionáři připraveni.

Třetím možným scénářem je návrat k možnosti prodat Yahoo Microsoftu. Koneckonců s jejich vyhledávačem Bing už spojilo svůj osud. Jenže již  nelze očekávat, že Microsoft nabídne za Yahoo tak závratnou sumu v roce 2008. A to i přesto, že po oznámení odchodu Bartzové začaly akcie Yahoo stoupat.

Hlavní slovo mají teď akcionáři

A tak i když řada finančních analytiků nepovažuje Yahoo za zcela ztracenou investici, je možné, že ho postihne "pomalé umírání", jakého jsme byli svědky i u někdejší jedničky sociálních sítí MySpace.

Situaci by asi mohl změnit silný vůdce s podnikatelskou vizí, najít ho ale nebude lehké. A tak se nelze divit, že na konání dočasného šéfa Tima Morseho bude dohlížet jakási „rada starších", která bude zkoumat možnost zisku právě pro akcionáře společnosti. Ti už zjevně nechtějí dopustit aby jim pod rukama zmizel i zbytek jejich investic.

 

Právě se děje

Další zprávy