Londýn - Posluchači hudby dávají stále více přednost dostupnosti nahrávky před tím, že ji budou vlastnit. Streamování hudby, tedy poslech na internetu, roste nejrychleji v hudebním průmyslu.
Meziročně by se celosvětové tržby v tomto odvětví měly letos zvýšit o čtyřicet procent na 696 milionů liber (22,2 miliardy Kč). U známé švédské streamovací služby Spotify se jednalo dokonce o 79procentní nárůst.
Ukázala to nová studie společnosti Strategy Analytics.
Jak vyplývá z definice streamingu (neboli sdílení), provozovatelé těchto služeb nevydělávají přímo na prodejích hudby. Hlavním zdrojem příjmů je reklama, která se na stránkách zobrazuje.
Prodej nosičů klesá
Majitelé serverů, na kterých lze muziku hned spustit, aniž by ji bylo nutné stahovat, si tak letos přilepší mnohem více, než Amazon, iTunes nebo 7Digital, které nabízejí stažení MP3 za peníze. U těchto podnikatelů se počítá s nárůstem o 8,5 procenta, uvádí server BBC.
Jak ale připomíná stránka Digital Trends, za staženou hudbu zákazníci stále utratí přibližně 3,9 miliardy dolarů (79,1 mld. Kč) ročně, zatímco u sdílení činí tržby pouze 1,1 miliardy dolarů (22,3 miliardy Kč).
Na souhrnných tržbách se v hudebním průmyslu stále ještě nejvíce podílí prodej hudebních nosičů, které ukrajují 61 procent z celého koláče. Meziročně však zaznamenaly pokles o 12 procent, na britském trhu pak až o 30 procent.
Zhoršování by mělo podle Strategy Analytics pokračovat i v následujících letech.
Jak autoři výzkumu očekávají, v roce 2015 digitální nabídka hudby (sem kromě streamingu a stanování řadíme i nákupy přes mobilní telefony) předstihne prodej CD co do tržeb. V současné době už tento trend platí například pro Švédsko, Jižní Koreu nebo Spojené státy americké.