Crystal Dynamics nás výročním dílem Tomb Raidera vzali časem zpátky k našemu prvnímu dobrodružství ve společnosti vnadné a odvážné archeoložky Lary Croft. To také můžeme vzít jako rozloučení se starým konceptem, protože v Tomb Raider: Underworld nás čeká nová generace akčních adventur.
Cesta do podsvětí
Příběh naváže na Legend a má se točit kolem mayského kalendáře, resp. jeho šesti dnů, během nichž se otevře brána do podsvětí a kterou podle všeho Lara Croft projde. Tomu z vypuštěných informací odpovídá situování lokací do oblasti Jižní Ameriky, kde bude Lara prozkoumávat džungli a starodávná mayská stavení, i pestrá škála nepřátel, většinou mýtického ražení.
Pokud zapátráme, zjistíme, že mayská verze podsvětí se nazývá Xibalba (čteno Šibalba, volně přeloženo jako místo děsu), nachází se pod povrchem země a obývá ji spousta lidem podobných stvoření, přičemž vše je poznamenáno smrtí, nemocí a zkažeností. Zde pak také vládne dvanáct pánů smrti, přičemž deset z nich představuje různé formy lidského utrpení.
Není samozřejmě jisté, zda se v Underworld něco podobného objeví, ale přiznejte sami, že výše popsané je ideálním základem pro videohru, hlavně dvanáct rozličných bossů, kteří mají ztělesňovat strach, hladomor, bolest, smrt, nemoc atd. Až to trochu začíná připomínat nedávno vydané Jericho. Nicméně, vraťme se zpátky k faktům.
Větší, špinavější, nadanější
Nový Tomb Raider přinese změny na všech frontách. Tou hlavní bude velká míra interakce s rozlehlým okolím. Prostředí nebudou již jen lineární tunely, ale velké, otevřené lokace, kde se budete klidně moci ztratit. Stejně tak nemáte mít předem jasnou cestu, ale budete si ji muset prostě najít, což dá dobrodružství jistě další rozměr a protáhne hrací dobu.
Prostředí má být naprosto dynamické a Lara bude moci sebrat takřka cokoliv, třeba klacek. Na nových a pestrých možnostech počínání si v přírodě pak budou založeny i logické puzzlíky. Pokud Lara naopak uklouzne a spadne do bahna, nejenže v něm zanechá stopu, ale sama se i ušpiní. Zaschlé bláto se však časem oloupe, případně jej smyje déšť nebo vodopád.
O tom, že práce archeologa není rozhodně nic pro fajnovky, se přesvědčíme i tak, že se Lara během toho všeho šplhání a skákání pořádně zpotí. Novinkou bude také spousta nových pohybů, které za podpory motion capture mají vypadat naprosto přirozeně. Při běhu džunglí si sličná archeoložka zakryje obličej, případně větve ohne rukama. Autoři též vyzdvihují animaci rtů (o hlas a zřejmě i mimiku se postará původní dabérka Lary, Keely Hawes).
Konečně bude Lara umět šplhat a střílet zároveň. Při střílení obouruč pak bude zase schopná zaměřit rozličné cíle. Dalšími dovednostmi, které se naučila během vývoje, jsou nové chvaty pro boj na blízko, díky nimž se s nepřáteli vypořádá ručně, aniž by to nějak výrazně poznamenalo její čáru života.
Hutná atmosféra
V Tomb Raider: Underworld tak překvapivě půjde krása ruku v ruce se špinavostí, a jak jsme již zmínili, svoji roli sehraje i počasí. První dostupné obrázky prezentují bouři nad jihoamerickým pralesem. Hustý déšť stéká po hrdince, temná mračna se pohybují po obloze a celkovou atmosféru ještě podpoří realistické blesky a hromobití.
Právě ty mají být ukázkou inovačního systému nasvětlení scény, takže díky odpovídajícím barvám, chování světla a odleskům bude prostředí vypadat mnohem uvěřitelněji. Aby bylo realističnosti učiněno za dost, vydali se autoři do skutečných lokací a vše pečlivě zdokumentovali.
Postavy a nepřátelé
Ačkoliv se Lara vydá opět do akce sama, bude mít dva přátele na telefonu. Jedním je technický guru a hacker Zip, jenž ji bude oporou skrze vysílačku a poskytne jí všechny důležité informace. Druhým pak bude vědátor Alister, jenž Laru zavalí historickými údaji a souvislostmi mezitím, co ona v terénu postřílí divokou zvířenu.
Nepřátelé mají být z velké části standardní predátoři a již avizované mýtické nestvůry složené z vyhynulých nebo zatím neobjevených druhů. Naopak lidí máme potkat jen velmi málo. Každého, koho zastřelíme, a neplechu, kterou napácháme, pak vývojáři nechají na stejném místě po celou dobu hraní a nic nezmizí tak jako dřív. To ostatně pomůže při zorientování se v rozsáhlých exteriérech.
Výbava
Tím, čím je pro Indyho bič, jsou pro Laru dvě pistole (pokud nebudeme počítat kotvičku). V Underworld tak nebude chybět ani tenhle základ výbavy. Co však zřejmě postrádat budeme, jsou lékárničky. Systém léčení totiž bude naprosto překopaný, přičemž není zatím jasné jak. Že by Crystal Dynamics použili dnes tolik populární automatické uzdravování? To uvidíme...
Mimo pistolí mají být k dispozici granáty a Desert Eagle. Jelikož se během výprav Lara pořádně zaprasí, přijde vhod spousta různých oblečků, jež si budete postupem hrou otevírat. Jako zbraň nebo pomůcka k dalšímu postupu by měla posloužit pestrá škála věcí rozházených po okolí. Návrat oslaví též motocykl, který nám má údajně pomoci při řešení puzzlat.
Informací stále není mnoho, ale i tak vypadá nové dobrodružství Lary Croft zajímavě, obzvlášť pokud se naplní naše domněnky s mayským podsvětím. Ostatně studio Crystal Dynamics jsou dobrou zárukou kvality, když upadající archeoložku zachránili a během dvou dílů ji opět vrátili na výslunní. Tomb Raider: Underworld vyjde koncem roku 2008 na PC, PlayStation 3 a Xbox 360.