RECENZE: Watchmen: The End is Nigh

Martin Pelyněk
27. 3. 2009 0:00
Komiks nejen jako film, ale nyní také jako hra.

Už je tomu pár let, co se do popkultury naplno vrátila komiksová móda. Co na tom, že jí většina konzumuje ve formě filmů, případně videoher. Původně komiksoví hrdinové dnes zkrátka bojují v nových formátech. Hlavně, že to má úspěch. Zároveň však docházejí ta nejprofláklejší témata a při nejlepší vůli není každý rok možné házet na plátna Batmana či Spider-mana. Na řadu tak přicházejí komiksy složitější, zajímavější a ne tak jednobarevné. Jako například Watchmen, kterým se u nás začalo říkat Strážci. Slavný a hutný komiks od Alana Moora se už pár týdnů prohání v kinech a Warner Bros. si samozřejmě nenechal ujít ani šanci vydělat nějaký ten chechták na herním provedení.

Hra s podtitulem The End is Nigh od začátku vývoje nepůsobila jako další nuzná a povinná předělávka. Nasvědčovalo tomu hned několik faktorů. Jednak se Warner Bros. rozhodl do herní branže pustit opravdu intenzivně, a nechce si tak zbytečně kazit jméno mezi hráči. Jednak se autoři rozhodli děj hry umístit před události komiksu a filmu, což jim dává prostor a tolik je to nesvazuje předlohami. A třetím argumentem budiž epizodická forma vydávání. To už tvůrci hře musí opravdu věřit, aby si jí troufli vydávat na části. Jinak hrozí pěkný debakl. Inu, tyto náznaky byly slibné, jak se ale ukazuje, pravda je někdy přízemnější. Je pravdou, že pánové z Deadline Games odvedli celkem dobrou a odpovídající práci, ale nelze se ubránit dojmu, že mohli udělat přece jen více.

Watchmen se odehrává za studené války, kdy lidstvo čelí neustálé atomové hrozbě ze strany Sovětského svazu. Ale místo jasně vykreslených superhrdinů tu jsou zvláštní charaktery, které sice mají výraznější schopnosti než obyčejní smrtelníci, ale zase nijak přestřeleně. Navíc to nejsou žádní kovaní dobráci, ale mají i své temné stránky. Hra se jejich rozkrývání, ale ani rozebírání příběhového pozadí kdovíjak nevěnuje. Odvázání se od předlohy tady posloužilo trochu jinak, než bychom si představovali. Komiksové stripy sice vyprávějí jakýs takýs příběh, ten je ale neukotvený a jedná se tak spíše o zajímavé střípky. Navíc, podstata hry, která je akční mlátičkou, zrovna moc nenaplňuje parametry původního komiksu, ale ani filmu.

Na počátku si vyberete jednu z postav. Vaše volba může padnout buď na drsného Rorschacha, který vyznává bojový styl pouliční mlátičky, nebo na elegantnějšího Nite Owla v batmanovském obleku, jehož stylu by se s trochou nadsázky dalo říkat umění. Obě postavy hrou pochodují bok po boku a oddělí se jen v minimu případů, a to ještě maximálně na několik sekund. Herní zážitek tak odlišuje právě a jen bojový styl. Ten na pohled sice vypadá jinak, ale jeho efekt je u obou postav zhruba stejný, takže i tento podnět k druhému rozehrání není nijak silný.

Ovládání je velmi zjednodušené a bojové kreace tak řešíte víceméně jen s pomocí tlačítek myši. Na druhou stranu musíme říct, že právě bitky patří k tomu nejlepšímu, co může The End is Nigh nabídnout. Mají slušný spád a doslova při nich praskají kosti. Tím chceme říct, že jsou opravdu záživné, a přestože probíhají prakticky pořád stejně, budou vás bavit docela dlouho. Už jen proto, že ovládání je přesné a i s těmi několika tlačítky se dají vykouzlit s trochou snahy pěkná komba. Ta si postupně odemykáte sbíráním speciálních symbolů v průběhu hry. Vůbec nejvíce zábavy vám ale Watchmen nabídne v kooperativním režimu hry. Stačí dva ovladače a už můžete padouchy kosit s kamarádem. Jen škoda, že to funguje jen na jednom počítači či konzoli. Online režim tu chybí.

Atmosféra hry je příjemně temná, o což se starají nejrůznější filtry a zajímavá nasvětlení. Prostředí by ale rozhodně mohlo být bohatší na detaily a variabilnější. Grafika sama o sobě je přitom moc pěkná – obzvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o stahovatelnou epizodu. Z toho bohužel vyplývá i krátká herní doba. I když budete hodně pomalí, na konec se promlátíte maximálně za tři hodinky. To ani za dvacet dolarů (resp. euro) není úplně adekvátní hodnota. Samotná hra ale celkem pobaví, tedy máte-li rádi pouliční mlátičky. Pravda, čekali jsme něco více, ale třeba přijde zlepšení s druhou epizodou.