Lord of the Rings Online - dojmy z hraní

Ondřej Drebota
7. 3. 2007 0:00
Ponořte se s námi do světa J.R.R. Tolkiena, kam jsme se mohli podívat ještě před oficiálním vydáním samotné hry.
Foto: Hratelně.cz

V našem předchozím článku jste se mohli v hrubých rysech seznámit s tím, co vás v Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar čeká, ale jelikož je opakování matka moudrosti, pojďme si rychle projet nejdůležitější údaje. Na LotRO, jak budeme hru dále zkracovat, pracuje vývojářské studio Turbine. To není v branží MMO (čti masivně multiplayerových online) her žádným nováčkem, naopak má za sebou již několik úspěchů. Tím pravděpodobně největším byla svého času hra Asheron's Call, která přinesla zajímavý systém odposlouchávání magických formulí. O návykovosti tohoto projektu by vám ostatně mohl velmi obšírně povykládat i současný šéfredaktor jednoho nejmenovaného časopisu o počítačových hrách, který v ní strávil stovky, ba spíše tisíce hodin a stal se uznávaným mistrem. Ani druhé dílko této firmy s názvem Dungeons & Dragons Online: Stormbreach rozhodně není žádným propadákem.

Foto: Hratelně.cz

LotRO jako takové spadá do žánru perzistentních MMORPG, což znamená, že jeho svět existuje aniž by to záviselo na tom, zda-li právě hrajete nebo ne. Například v Oblivionu existuje celý svět pouze pokud hrajete, jakmile počítač vypnete, uloží se pozice a vy se vrátíte přesně tam, kde jste skončili. Ne tak v MMO hře, kde se sice také uloží vaše pozice a vy se vrátíte tam, kde jste byli, ale celou tu dobu co jste třeba spali, si žil svět svým vlastním životem. Klidně se tak může v extrémním případě stát, že až se příště připojíte, najdete kdysi krásné hlavní město říše obsazené nepřáteli. A to není jen nějaká hypotetická možnost. Něco takového se mi kdysi doopravdy stalo v jiném online MMORPG s názvem Horizons: Empire of Istaria. A právě podobné příhody plus obrovská rozlehlost světa, maximální volnost a dynamika vývoje činí MMO hry tak přitažlivými. Dost ale opakování a obecného tlachání, vás určitě zajímá, jak se to celé hraje a vypadá.

Foto: Hratelně.cz

Tvorba avatara, povolání a rasy
Jako většina ostatních MMO her, i LotRO začíná tvorbou postavy. Máme za sebou zkušenosti několika jiných podobných her včetně několikaměsíční stáže ve World of Warcraft, takže je rozhodně s čím srovnávat a je třeba říci, že v tomto ohledu hra nepřekvapí ani neurazí. Počet povolání je průměrný a jelikož jde o svět dle Pána prstenů, je celkem jasné, že se většina z nich točí kolem schopnosti ovládat meč. Konkrétně jsou v nabídce Champion, Guardian, Captain, Burglar, Hunter, Minstrel a Lore-Master. Pokud máte s podobnými hrami zkušenosti, tak vám bude u většiny z nich už jen podle názvů celkem jasné, kdo je co zač. U některých povolání by ale mohli mít i zkušenější hráči problémy s identifikací náplně jejich činnosti.

Tak třeba takový Captain je více méně klasický bojovník, své druhy ale dokáže podpořit různými speciálními dovednostmi a uplatní se také jako podpůrný léčitel. Jde tedy vlastně o jakousi mutaci známějšího paladina. Mistrel je zase mistrem v ovládání své loutny, pomocí které dokáže svým přátelům zajistit jak kompletní lékařský servis, tak i zvýšení určitých vlastností. Čili něco jako healer nebo clerik. Jedno z nejzajímavějších povolání je potom Lore-Master, což je jakýsi druh ofenzivně laděného kouzelníka, který si ale dokáže na pomoc přivolat i různé druhy zvířat a zároveň se může v kritických momentech hodit i jeho schopnost léčit ostatní. Zkrátka a dobře, vybrat by si měl každý a i když je celkem jasné, že si autoři nechávají pootevřená zadní vrátka pro přidání dalších povolání v datadiscích, výběr je dostačující.

Foto: Hratelně.cz

Co se vzhledu týče, nenabízí toho hra moc. Barevné kombinace a možnost změnit základní parametry obličeje však plně postačují tomu, abyste nepotkávali ve hře nadměrné množství jednovaječných dvojčat. Aby byl náš výčet kompletní, je třeba zmínit ještě rasy, které jsou prozatím čtyři, ačkoliv v zásadě to není tak úplně pravda. K vysvětlení tohoto "paradoxu" se ale dostaneme až v příštím článku, takže nyní berte jako bernou minci fakt, že zahrát si můžete buď za lidi, elfy, hobity nebo trpaslíky.

Každá z ras je velmi pěkně propracovaná a disponuje velkou spoustou různých animací pro všemožné činnosti. Nejlépe se z mého pohledu povedli lidé a půlčíci. Elfové na tom také nejsou špatně, zato animace trpaslíků vypadá, jak trefně poznamenal jeden můj kamarád, jako kdybyste namontovali na skříň malé nožičky a nechali ji běhat po světě. Po určitém čase vám to ale už divné nepřijde a navíc jelikož se jedná o betu, nemusí být animace pohybu trpaslíků konečná, o čemž svědčí i změny u různých činnosti, které se udály během testování. Například animace pro sed se změnila z prostého zakleknutí na sednutí do tureckého sedu (muži) a lehkého opření se o ruku v pololeže (ženy), animace pro zrychlený přesun do města pomocí mapy potom z šátrání ruky po zemi na čtení v mapě pomocí zvětšovacího skla. Zkrátka a dobře zatím bych se nad něčím takovým moc nepozastavoval, případnou kritiku si schovám až pro plnou hru.

Foto: Hratelně.cz

Startovací zóny
Jako každá podobná hra, má i LotRO speciální startovní zóny, v nichž se pomocí tutorialu seznámíte se základními ovládacími prvky a postupně přičichnete k principům hry. Otestoval jsem hru za člověka a elfa a nutno říci, že ať už si vyberete jakoukoliv kombinaci rasy a povolání, během několika málo hodin se budete ve hře cítit jako ryba ve vodě. Tutorialové úkoly jsou velmi jednoduché, zóny prakticky lineární a navíc je ovládání velmi podobné jako u jiných titulů tohoto žánru. Jeden můj subjektivní postřeh je ale velmi zajímavý. Ne každá základní startovní zóna vás do hry vtáhne stejnou intenzitou. Tedy alespoň u mě tomu tak bylo a mám to potvrzené i od dalších lidí přímo ze hry.

Třeba jakožto elfí lovec jsem byl vhozen doprostřed přepadení vísky, ve které jsem se objevil, a potom co jsem pomohl daleko zkušenějším NPC s obranou, kterou by hravě zvládli i beze mě, jsem se dostal do zasněžené zóny, plné prázdných plání, která mě během několika prvních hodin hraní moc neuchvátila. Rozhodl jsem se tedy pro vyzkoušení hry i za jinou postavu - lidská žena Lore-Master a ejhle, zážitek z hraní byl najednou někde úplně jinde , což bylo způsobeno dle mého názoru i daleko větší propracovaností celé zóny. Ono přeci jen rozkvetlé louky plné stromů vypadají o dost lépe než zasněžené nudné pláně sem tam porostlé stromy. Tato postava Anetya mě potom provázela a pořád provází při mém testování.

Foto: Hratelně.cz

Svět podle Tolkiena
Startovací zóny jsou ale pouze zlomkem toho, co na vás po jejich opuštění čeká. Jakmile totiž získáte trochu zkušenosti a splníte základní úkoly, můžete se vydat kam se vám zlíbí. Ono se tedy můžete vydat rovnou kam chcete, ale pravděpodobně vás o život připraví první toulavý pes, na kterého narazíte, takže je záhodno zůstat v relativním bezpečí těchto zón, dokud si vaši postavičku trochu nevytrénujete, aby přežila všechny nástrahy, které na ni čekají. Když ale konečně tyto "výukové" lokace opustíte, otevře se před vám svět, který svého času vymyslel pan Tolkien. A ten je opravdu velký, což si můžeme demonstrovat na příkladu mapy.

V základním nastavení vidíte celou Středozemi. Je zde Gondor, Rohan, Mordor a další známe části, jedinou v současné době aktivní je potom Eriador. Po rozkliknutí uvidíte podrobnější mapu, kde je Ered Luin, Angmar nebo třeba Kraj. Tyto jednotlivé části lze potom ještě dále nazvětšovat. Před vámi se opět objeví podrobnější mapa, do které se pomocí vlaječek zanášejí důležitá místa a i tuto lze ještě v některých částech jako je třeba město Bree nebo základní startovní lokace Archet zazoomovat! Nepatřím sice mezi fanatické příznivce Tolkienova díla, i tak si ale dovolím tvrdit, že je vše zpracováno do nejmenšího detailu.

Foto: Hratelně.cz

Do mapy bohužel nejdou zanášet poznámky, i když by se to někdy zatraceně hodilo. Během svého putování totiž potkáte stovky, možná dokonce i tisíce postav a při tomto počtu snadno zapomenete, na koho jste kde narazili. Naštěstí je ale k dispozici přehledně zpracovaný deník úkolů, ve kterém jich můžete mít rozpracováno najednou až 40. Je sice pravda, že zatím obsahuje pár chyb souvisejících s tím, že je hra ve fázi testování (například když jsem byl v pozdější fázi hry zaúkolován zabít lesního trolla, posílal mě deník zarputile do kopců na severu, zatímco troll se zvesela promenádoval v několik kilometrů vzdáleném lese na východě. Právě k odladění takovýchto drobných mušek ale betatest slouží, a tak si můžete být jisti, že v plné verzi bude již vše opraveno.

Závěr první části
Jestli vás tento první díl našeho seriálu o postřezích z betatestování LotRO navnadil, určitě vás bude zajímat, kolikže měsíčně zaplatíte za jeho hraní. Jako většina ostatních MMO her bude totiž i tato zpoplatněna měsíčním paušálem, který byl prozatím stanoven na 8,99 euro. Jako poměrně zajímavá možnost se ale jeví nabídka na zakoupení hry spolu s doživotním zajištěním vstupu za 149 euro. Za tuto cenu nebudete muset platit žádné měsíční poplatky. Toliko tedy na úvod.

 

Právě se děje

Další zprávy