Ještě před pár lety se zdálo, že počítačové hry jsou - s několika výjimkami - zábavou pro dospívající chlapce. O hrách se v médiích informovalo především v souvislosti s násilím a v některých státech a případech čelili herní vývojáři cenzurnímu tlaku. Podle serveru SocialTimes.com však dnes principy gamifikace mimo jiné pomáhají pozitivně ovlivňovat chování lidí ve skutečném světě.
Gamifikace je princip začleňování herního principu jako je interaktivní obsah, soutěže a odměny do vzdělávání a dalších kulturních odvětví. Podle průzkumu souvisejícího s hrou instituce Recyclebank "Váš zelený dům" může gamifikace pomoci mimo jiné i při prosazování ekologických návyků ve společnosti.
Váš zelený dům
Váš zelený dům (soutěž fungovala v dubnu 2011), který společně s Recyclebank připravila agentura ROI Research a Google, měla účastníky motivovat ke studiu podstaty ekologického bydlení. Kromě toho tato aplikace vybízela k malým změnám životního stylu, které mohou vést k pozitivním změnám ve vztahu lidské civilizace a přírody. Činila tak zábavnou formou, pomocí flashové hry. Studie/hry se zůčastnilo zhruba 50 000 respondentů.
Výsledkem jejich „hraní" bylo podle ROI Research zvýšení povědomí o možnostech pozitivního enviromentálního chování. Podle 97% účastníků se díky hře zvýšily jejich znalosti o tom, jak pomoci životnímu prostředí. 54% členů Recyklebank (užívající gamifikaci i při normálním fungování jejich stránek) a 58% členů vzniklých na základě kampaně Váš zelený dům uvedlo, že v důsledku hry hodlají udělat ve svém životě změny směřující k ekologičtějšímu chování. Podle ROI Research z toho jasně vyplývá, že on-line hry mohou být účinné při podpoře změn v reálném světě.
Inspirace k akci
Díky hře si totiž lidé uvědomili, jaký vliv můžou mít i takové drobnosti jako zhasínání světel, které svítí zbytečně, používání energeticky méně náročných žárovek, šetření vodou či nakupování produktů od místních spotřebitelů. Tedy věci prospěšné, o kterých má drtivá většina lidí povědomí, ale čekají na spouštědlo nebo přirozený důvod, proč změnit chování.
"Hry zaměřené na zlepšení kvalit života je neuvěřitelně vzrušující oblast studia a díky této zprávě jsme získali cenné poznatky o tom, jak je možné inspirovat lidi k akci," uvedl v komentáři ke zprávě šéf ROI Research Scott Haiges
Hry je tedy možné používat jako efektivní a atraktivní vzdělávací nástroj. "Zjistili jsme, že aby byli lidé skutečně zapojeni do řešení příčin problému, měly by hry být vzdělávací a interaktivní a obsahovat také sociální prvky, umožňující účastníkovi sdílet své poznatky s přáteli," dodal Haiges.
Play in Zlín
Tento přístup však není ničím novým ani v České republice. Podobně hravým a přitažlivým způsobem lze například získat informace o Zlínu a jeho vysokých školách ve hře Play in Zlín, kterou na konci minulého roku umístila na internet Univerzita Tomáše Bati. Je určena pro středoškoláky, rozhodující se jakou vysokou školu studovat a kromě interaktivity a znalostního testu aplikuje i principy známé hry Člověče nezlob se.