Sociální síti Facebook se za několik málo let podařilo stát se nejenom významným hráčem internetového dění, ale i nepostradatelnou součástí běžných životů milionů lidí. Neustále se rozrůstá a počet jeho uživatelů stoupá, po jeho vstupu na burzu bude muset svou sílu co nejvíce zpeněžit, aby se tak zavděčil svým novým investorům.
Toho může docílit nejenom zvyšováním počtu reklam, ale i dalšího využití všeho, co mu jeho uživatelé dobrovolně poskytují. Během dalších pár díky let tak Facebook může naše životy ovlivňovat ještě více, než nyní. A jak toho může docílit a co se mu už podařilo?
Lidé jsou na Facebooku závislí
Největším úspěchem Facebooku je asi to, že ho lidé už jen tak nedokáží opustit. Většina uživatelů získala pocit, že kdyby nebyli přítomni na Facebooku, ztratili by úplně přehled o životech svých přátel, a to nejenom těch, co žijí třeba v jiné zemi, ale i těch, se kterými se vídají každý den. Vznikla tak možná zbytečná potřeba mít neustále informace o všem, co ostatní dělají. A i když ještě před pár lety nikdo takovou potřebu neměl, dnes už ji mnoho lidí považuje za nutnost.
Tím, že Facebook, na rozdíl od svých předchůdců, jako například MySpace, po svých uživatelích požaduje uvádět svá skutečná jména, data narození a další údaje, vznikla mezi lidmi jakási důvěra, kvůli které začali na Facebook vkládat skoro celý svůj život. Zpočátku to byly fotky, statusy, oznámení o vztahu a dnes, po zavedení profilu Timeline, se z Facebooku stal jakýsi deník každého uživatele. V dnešní době má Facebook přes 900 milionů uživatelů a většina z nich své pravé osobní údaje sociální síti skutečně svěřila.
300 milionů fotek měsíčně
Podle údajů Facebooku nahrají uživatelé na své profily měsíčně kolem 300 milionů fotek a mnoho dalších do databází aplikací, jako je například Instagram. Je otázkou, jak by mohl Facebook ohromného množství dat o svých uživatelích dále využít. Pokud by například vyrobil vlastní telefon, jak se občas spekuluje, měli by jeho uživatelé rovnou k dispozici největší telefonní seznam na světě. Nebo možná díky jisté míře důvěry, kterou uživatelé Facebooku mezi sebou mají, by na sociální síti mohl vzniknout systém aukcí, podobný například eBayi.
Nejvíce peněz ale zatím Facebook samozřejmě vydělává prostřednictvím reklamy, kterou za využití dat o uživatelích vytváří pro ostatní firmy. Tyto cílené reklamy se podle posledních spekulací přesunou i za hranice Facebooku a začnou se objevovat i v jiných částech webu.
A co Google?
To, že se Facebook stal nedílnou součástí milionů lidí je jisté. Zda se mu ale v budoucnu podaří nějak zásadněji „ovládat svět", tak jako se to například před lety předvídalo u Microsoftu, ukážou až další roky. Na internetu navíc působí konkurent Facebooku Google, který má určitě stejné, a možná i horší úmysly, než Mark Zuckerberg a jeho sociální síť.