Zákaznická data v chytrých telefonech jsou čím dál tím větším tématem nejen v komentářích na tech webech. Jejich schraňování už začínají zajímat i vývojáře aplikací a také soudy. Přitom realita ukazuje, že zákazník může být chráněn a pro některé provozovatele, to dokonce může být dobrá reklama.
To však neplatí pro IT giganty jako je Microsoft či Apple. Pro ně jsou zákaznická data podle všeho jen skvělým podkladem pro vlastní marketing.
Financial Times raději stáhli svou aplikaci z Apple Appstoru
Jedno z nejprestižnějších ekonomických médií Financial Times, stáhlo svou aplikaci pro iPady a iPhony poté, co se jí nepodařilo dohodnout s Applem na tom, kdo je vlastníkem dat jejich předplatitelů.
Pro Financial Times (FT) jsou přitom "post PC" produkty velmi důležitým zdrojem příjmu. V prvním pololetí tohoto roku stouplo digitální předplatné FT o 34% na 230 000 uživatelů a dnes tvoří asi čtvrtinu celkových prodejů FT. Právě tato skutečnost vedla k tomu, že FT vyvinuly jako první velký vydavatel vlastní aplikaci pro přístup na jejich on-line vydání.
Nicméně již od června, kdy byla aplikace vydána, vedly FT spor s Applem o tom, kdo je vlastníkem dat předplatitelů. Apple si totiž dělal práva nejen na 30% z ceny aplikace ( tak jako je tomu u ostatních vývojářů prodávajících v jejich App Storu), ale také na kompletní informace o jejich nových zákaznících.
FT se proto včera raději rozhodli svou aplikaci stáhnout. Rozchod s Applem nicméně diplomaticky označují za "přátelský" a jejich aplikace prý bude brzo nahrazena jinou. Ta však nebude financována z předplatného, ale z reklamy. Předmět sporu tak zmizí.
Microsoft údajně sleduje polohu uživatelů jejich mobilního systému
V Seattlu zase začne zanedlouho soud, ve kterém je Microsoft obviněn, že jejich systém pro chytré telefony Windows Phone 7 je úmyslně navržen tak, aby při použití fotoaparátu označoval polohu uživatele i tehdy, kdy je trackovací systém manuálně vypnut.
Podobný problém byl zjištěn na začátku roku i u iPhonu od Applu. Ten jej označil za chybu a vydal kvůli němu opravnou záplatu.
Právě na základě tohoto skandálu obvinili američtí zákonodárci v květnu IT giganty, že bez souhlasu Američanů schraňují geolokační údaje pro marketingové účely. Microsoft tehdy v dopisu Kongresu prohlásil, že podobné údaje sbírá jen po souhlasu uživatelů. Nová žaloba však tvrdí, že Microsoft v dopisu lhal.
Flickr naopak nabízí ochranu geolokačních údajů
Naopak populární stránka pro sdílení fotografií se podle všeho ze skandálů Applu a Microsoftu poučila a zavedla speciální ochranu geolokačních dat. Díky novému "Geofence" nastavení má tak uživatel možnost podělit se o tyto data jen se svými přáteli, či se širším okruhem návštěvníků webu.
Komentátoři si cení především faktu, že Flickr o existenci tagování polohy prostřednictvím digitálních fotoaparátů otevřeně mluví. Řada uživatelů si totiž není vůbec vědoma toho, že každá fotka zároveň obsahuje informaci o poloze, kde byla vyfocena.