Stále více investorů předpokládá, že firma vyhlásí bankrot v horizontu šesti až 12 měsíců, převážně kvůli klesajícím tržbám a vysokým nákladům na zdravotní pojištění a penze zaměstnanců.
Růst obav z bankrotu firmy je znát z vývoje cen zajišťovacích nástrojů. Držitelé dluhopisů General Motors, kteří se chtějí zajistit proti riziku, že jim automobilka neproplatí jistinu nebo nebude platit výnosy, musejí na nákup pojištění vynaložit mnohem více peněz než v minulosti. Ceny zajištění se v případě dluhopisů General Motors dramaticky zvýšily hlavně v minulých dnech.
"Trh vám říká, že stále více obchodníků začíná vidět větší riziko, že k nejhoršímu dojde spíš dříve než později," upozornil analytik úvěrových portfolií v makléřské společnosti Deutsche Bank Securities John Tierney. "Je tady přesný vzorec chování,"
řekl agentuře AP.
Mluvčí General Motors Jerry Dubrowski na vývoj cen zajištění proti riziku neplacení jen řekl, že podnik nemá v úmyslu vyhlásit bankrot. Doplnil, že automobilka má v hotovosti zhruba 19 miliard dolarů, k cenám zajištění se ale vyjadřovat nechtěl. "My se běžně k cenám akcií či dluhopisů nevyjadřujeme," řekl. Podle něj to pro automobilku ani není vhodné.
V sázce je zhruba 31 miliard dolarů, což je nominální hodnota dluhopisů, které automobilka emitovala, aby mohla financovat svou hlavní činnost, tedy výrobu automobilů. Ratingové agentury přitom hodnocení těchto dluhopisů už srazily do kategorie "junk", což je označení pro dluhopisy pochybné či podřadné kvality.
General Motors je dlouhodobě ve ztrátě a od začátku letošního roku se její ztráty počítají na miliardy. Firmu drží nad vodou už jen úvěrová součást General Motors Acceptance, která pomáhá lidem s financováním vozu. Celkový dluh včetně dluhopisů, které emitoval GMAC, se pohybuje kolem 276 miliard dolarů, v přepočtu téměř sedm bilionů Kč.