Výstavba korejské automobilky Kia, která do nové továrny u Žiliny investuje 360 milionů eur, donutila slovenské úřady porušovat zákony. Stavební firmy začaly stavět příjezdové čtyřproudové silnice k budoucím halám automobilky bez stavebního povolení. Načerno se stavěla také část kanalizace a odpadů. "Pokračování prací bez stavebního povolení zabránilo mnohem větší škodám pro stát. Kvůli posunutí termínů totiž hrozilo uplatnění náhrady škody ze strany investora kvůli opoždění celého projektu a posunutí termínu zahájení výroby," uvedl ministr hospodářství Jirko Malchárek ve zprávě pro poslance.
Podle slovenských zákonů hrozí za černou stavbu pokuta do výše až pěti milionů slovenských korun a také možnost, že úřady nařídí odstranění stavby. Ani jedna varianta ale není v případě automobilky Kia pravděpodobná, vláda se totiž už dohodla s vlastníky pozemků pod infrastrukturou, kteří si na počínání státu stěžovali u soudu.
Investice bude o dvě miliardy dražší
Z nejnovější vládní zprávy vyplývá, že Slovensko bude stát investice korejské automobilky přes devět miliard slovenských korun. A to je o téměř dvě miliardy více než vláda původně počítala. Více peněz musela totiž zaplatit za výkup pozemků, Kia navíc oznámila rozšíření svojí investice.
Problémy provází i další dohody státu a korejské společnosti. Slovenská vláda totiž slíbila firmě Kia a dodavatelské společnosti Hyundai Mobis postavit rodinné domy v okolí Bratislavy. Stát má do bydlení pro manažery vložit stovky milionů slovenských korun. Součástí ubytovacího komplexu o výměře deset hektarů mají být kromě sedmdesáti pěti domů také tenisové kurty a dvě asfaltové hřiště.
Výstavbu ubytovacího komplexu dohodl ještě bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko. Jeho nástupce Malchárek ale nyní tvrdí, že nenašel na ministerstvu doklady, které by potvrzovaly závazek Slovenska postavit tak rozsáhlý ubytovací komplex. Vláda proto zatím rozhodnutí o podpoře výstavby ubytovacího komplexu odložila a bude jednat s korejskou společností na tom, jak má přesně celý projekt vypadat a k čemu se vlastně zavázala.
Slovensko podpoří i výstavbu ubytovacích kapacit pro korejské manažery v Žilině a výstavbu doškolovacího centra u automobilky. I s bydlením v Bratislavě se tak celková suma vyšplhá na více jak jednu miliardu slovenských korun.
Automobilka Kia Motors chce zahájit sériovou výrobu v továrně u Žiliny v prosinci 2006. S plnou produkcí 300 000 aut ročně počítá zhruba do tří let. Právě investice společnosti Kia u Žiliny je jedním z hlavních důvodů, proč si místo na severu Moravy pro svoji továrnu vybírá další korejská společnost Hyundai. Ta chce být co nejblíže Žilině, obě automobilky totiž chtějí využívat společné dodavatele.