Za stavbou stojí americká finanční skupina Simonstein & Henriks Finance Corporation.
Továrna v průmyslovém parku Brusník u obce Spišský Hrhov zabere 21 hektarů zastavěné plochy. Stát s investorem jedná o možné státní pomoci a rozvoji místní infrastruktury. Bližší informace o projektu má odpoledne zveřejnit zástupce investora.
Investice směřuje do regionu, kde míra nezaměstnanosti přesahuje 15 procent. Na celém Slovensku je bez práce 11 procent obyvatel. Závod by měl dodávat výrobky i pro jiná odvětví než automobilový průmysl.
Na Slovensku již déle působí německý výrobce vozidel Volkswagen, letos spouští výrobu také francouzský PSA Peugeot Citroën a jihokorejská KIA Motors.
Tyto automobilky přitáhly řadu dodavatelů, kteří se na Slovensku rozhodli rovněž postavit výrobní závody.
Pokuta pro Kiu
Minulý měsíc dostala korejská automobilka Kia pokutu za to, že staví svoji továrnu u Žiliny bez stavebního povolení.
Evropská komise navíc požaduje od Slovenska vysvětlení, jakým způsobem vybralo firmu na stavbu dálnice, která má k automobilce Kia vést.
Pokutu automobilce, která už na Slovensku zahájila testování výroby vozů, udělila Slovenská stavební inspekce za to, že bez stavebního povolení už firma postavila lisovnu, lakovnu a montážní halu. Výšku pokuty zatím inspekce uvést nechce s tím, že se automobilka odvolala.
Maximální výše pokuty může dosáhnout až pět milionů slovenských korun.
Problém s pozemky
Společnost Kia Motors Slovakia pokutu komentovat nechtěla, pouze uvedla, že zdržení ve výstavbě zavinila slovenská vláda. "Ta by měla nést zodpovědnost za závazky v investiční smlouvě, které neplní včas," uvedl mluvčí Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.
Podle vlády práce bez stavebního povolení zabránily větším škodám. "Pokračování prací bez stavebního povolení zabránilo mnohem větším škodám pro stát. Kvůli posunutí termínů totiž hrozilo uplatnění náhrady škody ze strany investora kvůli opoždění celého projektu a posunutí termínu zahájení výroby," uvedl ministr hospodářství Jirko Malchárek ve zprávě pro poslance.
Udělení stavebních povolení pro automobilku brání to, že se stále nepodařilo vykoupit všechny pozemky. Část z nich totiž stát musel začít vyvlastňovat a zatím běží odvolací lhůta majitelů těchto pozemků.
Kia už přes chybějící povolení a kolaudační řízení testuje výrobní zařízení v halách, sériovou výrobu chce začít do konce letošního roku, o rok později už chce v Žilině vyrábět naplno tři sta tisíc aut.
Komplikace i jinde
Pokuta za stavby hal bez potřebného povolení není jediným problémem, který investici korejské společnosti a s ním související práce placené slovenskou vládou komplikuje.
Stavbu dálnice k automobilce totiž provází také šetření Evropské komise. Podle deníku Pravda komisi zajímá, proč se firma na jeden z dálničních úseků vybírala podle pravidel odlišných od těch, která platí v Evropské unii.
Slovensko požádalo na stavbu silnice o příspěvek z kohezního fondu EU. Jde o úsek Hričovské Podhradie - Žilina Strážov v délce 7,5 kilometru, který má být postaven za 5,3 miliardy slovenských korun.
Úsek staví konsorcium vedené největší slovenskou stavební společností Doprastav, které v soutěži nabídlo nejnižší cenu z osmi uchazečů.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Šarluška potvrdil, že ministerstvo zahraničních věcí dostalo z Bruselu písemnou žádost, aby vyhodnocení soutěže na stavitele úseku dálnice vysvětlilo.
Podle jeho slov se již stanovisko slovenské strany připravuje. "Hodnocení soutěže bylo v souladu s tehdy platnými zákony na Slovensku. Pravidla veřejných zakázek podle EU jsme na Slovensku úplně zapracovali až v novém zákoně o veřejných zakázkách od února tohoto roku," uvedl Šarluška.
Dražší podpora
Slovensko nakonec vynaloží až o dvě pětiny více peněz na dotace pro korejskou automobilku Kia Motors a jejího dodavatele součástek Hyundai Mobis.
Ministerstvo hospodářství uvedlo, že vláda celý projekt nového závodu u Žiliny včetně dotace pro obce u továrny podpoří částkou 10,6 miliardy slovenských korun proti očekávaným 7,4 miliardy slovenských korun.
Slovensku navíc stále kvůli neposkytnutí pobídek pro dodavatelské firmy hrozí mezinárodní soud, zástupci korejské strany totiž tvrdí, že stát původně pobídky přislíbil. Pro deset dodavatelů automobilky, kteří se rozhodli investovat také na Slovensku, měla státní pomoc převýšit šest set milionů slovenských korun.