Paříž - Šest miliard eur, tedy přibližně 167 miliard korun, nabízí francouzská vláda svému automobilovému průmyslu. Automobilky však na oplátku musí slíbit, že zachovají pracovní příležitosti.
S prohlášením přišel francouzský premiér François Fillon po jednání mezi ekonomickými ministry Francie, evropským komisařem Günterem Verheugenem a zástupci automobilek. Společně jednali o možnostech podpory skomírajícího odvětví.
Ministryně hospodářství Christine Lagardeová navíc dnes vyzvala vedoucí pracovníky automobilek Renault a PSA Peugeot Citroën, aby se výměnou za státní pomoc vzdali svých odměn. Jako to udělali šéfové francouzských bank.
„Přišlo by mi divné, kdyby peníze od vlády, které jsou dotacemi pro francouzské výrobce automobilů, skončili jako bonusy pro top managery," řekla Lagardeová
Automobilový průmysl je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi, dává práci asi deseti procentům pracujících.
„Zvažujeme poskytnutí pěti až šesti miliard eur," uvedl Fillon. Neupřesnil, zda půjde o půjčky nebo navýšení kapitálu.
Chtějí dostupnější úvěry
Francouzské automobilky se potýkají s prudkým poklesem odbytu jejich vozů. Jen za prosinec se například Renaultu propadl prodej o více než 28 procent. Za celý rok to pak bylo 4,2 procenta, další automobilce PSA Peugeot -Citroën dokonce odbyt klesl ročně o 4,9 procenta.
Obě automobilky proto propouštějí a zavírají některé továrny. Oba podniky upozorňují i na obtížné podmínky při shánění úvěrů.
Přístup k úvěrům za rozumné úroky požadoval na dnešním setkání generální ředitel aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn. Vyzval také Brusel, aby z evropských fondů podpořil vývoj ekologických technologií pro budoucí evropská auta.
Podporu dostanou i další
Podpory se dočkají i podniky z jiných odvětví. Evropská komise včera podle Reuters schválila plán francouzské a portugalské vlády poskytnout podnikům postiženým ekonomickou krizí finanční podporu.
Musí však splnit dvě podmínky. Podpora nesmí přesáhnout půl miliónu eur pro jednu společnost a nesmí ji dostat podnik, který měl problémy už před červencem 2008. Podpora se vztahuje pouze na podniky, kterým podrazila nohy finanční krize.
Automobilky o svoji záchranu bojují i jinde. Italský výrobce automobilů Fiat dnes podepsal se ztrátovým americkým rivalem Chrysler nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství, v jehož rámci by získal v Chrysleru pětatřicetiprocentní podíl. Informovala o tom agentura AP.
Fiat by podle návrhu aliance nevložil do Chrysleru hotovost, ale poskytl by mu přístup ke svým produktům a platformám. Místopředseda Fiatu John Elkann podle agentury Reuters uvedl, že firma by mohla podíl v Chrysleru časem zvýšit. Chrysler loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno uzavřel na měsíc všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.
Dodavatelé automobilových součástek v USA uvedli, že budou potřebovat v příštích několika měsících od vlády pomoc pět až deset miliard dolarů (107,8 až 215,6 miliardy korun), aby přežili současnou krizi.
"Finance vysychají. Zjistili jsme, že finanční instituce nechtějí pracovat s automobilovým průmyslem," řekl generální ředitel společnosti Dura Automotive Systems Tim Leuliette.