Japonská auta válcují konkurenci

Marek Odstrčilík
30. 4. 2006 0:00
Praha - Korejským automobilkám Hyundai a Kia teče do bot. Americký General Motors a Ford se potýkají s obrovskými problémy. Výsledky evropských automobilek nejsou nikterak oslnivé. Zato japonští výrobci si mnou ruce.

Infobox

Japoncům se dařilo

  • Nissan - Automobilka vydělala za jediný rok rekordních 871 miliard jenů
  • Honda - Společnost překonala svůj nejlepší výsledek z minulosti, když její zisk dosáhl bezmála 600 miliard jenů
  • Mitsubishi - Výrobce aut se k překvapení analytiků i vedení dostal z červených čísel, když provozní zisk dosáhl bezmála sedmi miliard jenů
  • Toyota - Firma ještě neohlásila konkrétní výsledky hospodaření, ale čeká se rokrd. Prodala nejvíce aut ve své historii, tedy přes osm milionů, a povedlo se jí snížit náklady

Téměř všem japonským automobilkám se v loňském roce nebývale dařilo. Po japonských autech je totiž stále silná poptávka, a to kvůli jejich spolehlivosti a nízké spotřebě. Zvlášť nyní s roustoucími cenami ropy je tato vlastnost pro zákazníky důležitá.

Největší japonský výrobce automobilů Toyota Motor zvýšil loni produkci klíčové značky Toyota o 9,5 procenta na 7,36 milionu vozů. Celková výroba společnosti pak stoupla o 9,1 procenta na rekordních 8,23 milionu vozů.

Toyota výsledky svého hospodaření oznámí 10. května a podle svých slov očekává rekordní zisk. Firmě se totiž podařilo snížit náklady a byla úspěšná ve svých investicích.

Nissan míří do Ruska

Druhá největší japonská automobilka Nissan Motor zvýšila celoroční provozní zisk na rekordních 871,84 miliardy jenů (174 miliard korun).

Po úspěšném roce si navíc automobilka naplánovala expanzi. Míří do Ruska. Závod má vzniknout nedaleko Petrohradu a provoz by měl zahájit v roce 2009. Zaměstnávat bude zhruba 750 lidí. Automobilka hodlá do továrny s roční kapacitou až 50 tisíc vozů investovat 200 milionů dolarů.

Nissan X-trail při crash testu.
Nissan X-trail při crash testu. | Foto: euroncap.com

Úspěchem se už dlouhodobě chlubí další z japonských výrobců. Prodej automobilky Honda roste již sedm let. Za loňský rok prodala 3,39 milionu vozidel, což byl meziroční nárůst o 4,6 procenta.

V Severní Americe se prodej zvýšil o 6,8 procenta a v Evropě o devět procent, v Japonsku však o 2,2 procenta klesl. Na ostatních trzích prodej aut vzrostl o 14,2 procenta.

Zisk Hondy stoupl v loňském fiskálním roce o 22,8 procenta na rekordních 597 miliard jenů (118,7 miliardy korun).

Mitsubishi - velké překvapení

Největším překvapením loňských výsledků japonských firem byl kousek, který provedla Mitsubishi. Hospodařila totiž v uplynulém finančním roce končícím v březnu s provozním ziskem 6,78 miliardy jenů (1,35 miliardy korun) ve srovnání s předchozí ztrátou 128,5 miliardy jenů.

Provozní zisk Mitsubishi Motors překvapil valnou část analytiků, kteří očekávali v průměru ztrátu 9,1 miliardy jenů. Firemní prognóza provozní ztrátu odhadovala dokonce na čtrnáct miliard jenů.

Automobilce Mitsubishi se dařilo zvyšovat prodej na domácím trhu díky novým modelů. Ve Spojených státech však poptávka po jejích automobilech klesala téměř ve všech měsících uplynulého finančního roku. Společnost doufá, že její prodej v USA letos podpoří rozšíření nabídky.

Jižní Koreou cloumá skandál

Hyundai a Kia zažívají těžké chvíle.

Korejský soud totiž vyhověl žádosti prokuratury a vydal zatykač na generálního ředitele automobilky Hyundai Motor Čong Mong-kua. Předseda senátu I Jong-sok agentuře AP řekl, že vznesená obvinění jsou  vážná a soud má obavy, že pokud se Čong ocitne na svobodě, může začít likvidovat důkazy. Mocný byznysmen se tak už dívá na svět skrz mříže.

Prokuratura o vydání zatykače soud požádala ve čtvrtek kvůli podezření, že ředitel automobilky zpronevěřil podnikové peníze a vytvářel tajné fondy, z nichž firma uplácela politiky a další vlivné lidi. 

Policie šéfa Hyundai podezírá z úplatkářství, zneužití důvěry a vytváření tajných fondů. S jejich pomocí se údajně firma snažila o uplácení politiků a dalších vlivných lidí.

Přijde o hlavu i šéf Kia?

Korejská prokuratura má v úmyslu obžalovat i ředitele sesterské automobilky Kia Motors Čong Ui-suna, který je synem šéfa Hyundai. Čonga mladšího však úřady zadržet nechtějí.

Foto: Aktuálně.cz

Obě automobilky, tedy Hyundai i Kia, zrušily také veškeré plánované akce s investory na tento a příští měsíc. Konat se tedy zatím nebude ani schůzka s korejskými investory k výsledkům hospodaření za první čtvrtletí letošního roku, ani promoční akce v USA, Evropě a v Asii.

Současný skandál však není prvním problémem automobilky Hyundai s uplácením. V roce 2004 byl na dva roky odsouzen její viceprezident Kim Dong-jin za to, že se podílel na vytváření fondu na uplácení, který měl sloužit k ovlivňování politiků při prezidentských volbách v roce 2002.

GM a Ford zažívají krušné časy

Úspěchy japonských vozů a dalších asijských aut trápí ikony amerického automobilového průmyslu. Kromě toho GM či Ford zápasí se stoupajícími náklady na suroviny, zdravotní péči a penze. Drahý benzín navíc způsobil pokles poptávky po sportovně užitkových automobilech, které byly v USA dlouhou dobu důležitým zdrojem zisku.

V poslední době se tak začaly objevovat dohady o možném bankrotu GM nebo Fordu. Obě společnosti také plánují rozsáhlé propouštění zaměstnanců a uzavírání mnoha závodů.

Foto: GM

Ztráta GM za loňský rok dosáhla rekordních 8,6 miliard dolarů. Tento propad v hospodaření je mnohem vyšší, než odhadovali analytici.

A co Evropa?

Podobným problémům jako američtí výrobci čelí i evropské automobilky. Jsou však zatím úspěšnější v souboji s asijskou konkurencí. U největšího evropského výrobce aut, německé společnosti Volkswagen, se navíc přidaly k problémům korupční skandály některých vrcholových manažerů.

Přesto loni odbyt celé skupiny Volkswagen vzrostl o 3,2 procenta na 5,24 milionu vozů a její čistý zisk stoupl o více než 60 procent na 1,1 miliardy eur.

Společnost však hodlá ve svých německých továrnách prohlubovat program úspor a propouštění, protože se dlouhodobě potýká s jejich neefektivností a rostoucí konkurencí.

Škoda zažila veleúspěšný rok

Nejúspěšnější ze skupiny VW byla česká Škoda Auto. Ta loni vykázala největší čistý zisk ve své historii ve výši 7,9 miliardy korun.

Celkem prodala přes 492 tisíc vozů, což je také její nejlepší výsledek v prodejích aut. Letos chce poprvé překonat půlmilionovou hranici. Prodej a zisk chce zvýšit dalším rozvojem exportu a pronikáním na nové zahraniční trhy i díky uvedení čtvrté modelové řady Roomster.

 

Právě se děje

Další zprávy