H&M již není králem

Dušan Klimeš
29. 3. 2006 16:00
Stockholm - Švédská textilka Hennes & Mauritz, u nás známější pod zkratkou H , přišla o svoji pozici evropské textilní jedničky.

Nedobrovolně tuto pozici přenechala španělské společnosti Inditex.

Novým králem mezi výrobci textilu je tak nyní firma, v jejímž "portfoliu značek" je například Zara, Bershka, či Massimo Dutty. Dnes totiž zveřejnila své výsledky za uplynulý rok: roční příjem jí vzrostl na 6,74 miliard euro, což je o 1,6 procenta více, než kolik dokázala utržit firma H&M.

Ani výsledky za poslední tři měsíce nezavdávají firmě H&M důvod k nadšení. Čistý zisk 192 milionů euro nepotěšil analytiky oslovené agenturou Bloomberg. Přestože vzrostl meziročně o 32 milionů euro, odborníci očekávali, že se čistý zisk bude pohybovat spíše nad hranicí 200 milionů.

Zima a svátky ohrožují tržby

Vinu za současné zpomalení prodejů však prý nenesou prodavači ani zákazníci, ale studené počasí a Velikonoce. Extrémně dlouhá zima a velikonoční svátky, které přijdou letos až v půlce dubna, podle H&M způsobily menší zájem o nákupy jarní kolekce v prvních měsících tohoto roku. A to především ve střední Evropě.

Naopak Inditex nejenže zvyšuje zisk, ale rozrůstá se i její firemní síť. Za poslední čtvrtletí roku 2005 jí zisk vzrostl o dvacet dva procent a v minulém roce otevřela 448 nových obchodů. Celkově tak má Inditex k dispozici více než 2700 prodejních míst.

Rekordní marže

H&M se však svého žezla nehodlá jen tak vzdát. Plánuje udržet svoji rekordní marži z minulého roku, která byla 59,1 procenta. To znamená, že se firmě podařilo prodávat oblečení za více než dvojnásobné ceny, než za jaké je vyrábí, či nakupuje.

Módní návrhářka Stella McCartney, která tvořila kolekci pro firmu Hennes & Mauritz
Módní návrhářka Stella McCartney, která tvořila kolekci pro firmu Hennes & Mauritz | Foto: Reuters

Podle šéfa firmy Rolfa Eriksena se to povedlo díky snižování nákladů a zařazení kolekcí od světoznámých návrhářů. Před dvěma lety to byl Karl Lagerfeld, loni se o přízeň zákaznic H&M ucházela Stella McCartney, dcera člena skupiny Beatles Paula McCartneyho.

Švédský řetězec má chuť i na expanzi. V dalším čtvrtletí plánuje otevřít dalších 54 obchodů. Svého "háemka" se dočká i Slovensko, a to už letos na jaře. Ve Spojených státech se síť rozšíří o obchod v Los Angeles a první prodejnu v Řecku plánuje firma vybudovat v příštím roce.

 

Právě se děje

Další zprávy