Poslanci Evropského parlamentu dnes totiž v prvním čtení podpořili návrh nařízení, který rozšiřuje pravomoce Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ta by tak nově mohla například udělit pokutu dopravci, který nedodrží bezpečnostní standardy.
"Souhlas europoslanců znamená podnět k rozšíření role Agentury v procesu zavádění společných a zesílených bezpečnostních norem pro všechny aerolinie provozující svoje lety v Evropě - se sídlem jak v EU tak mimo ni," píše se v tiskové zprávě Europarlamentu.
Nové pravomoci Evropské agentury pro bezpečnost letectví se budou týkat celé oblasti letectví včetně podmínek pro řízení letadla a vydávání, ověřování, omezování a zabavování osvědčení pro operátory. EASA získá rovněž pravomoci ohledně pilotních licencí, které zaručí sjednocení standardů v oblasti znalostí, schopností a jazykových dovedností všech pilotů.
EASA by měla dostat pravomoc udělit pokutu a jiné finanční tresty v případě, že se prokáže, že bezpečnostní normy nebyly dopravci správně implementovány. Evropští poslanci dále žádají o poskytování adekvátní ochrany informátorům, kteří budou podávat zprávy o zneužití nebo nedodržování pravidel. Cílem tohoto požadavku je podpořit hlášení takovýchto událostí a omezit počet případných nehod.
Čeští europoslanci, kteří se účastnili debaty, návrh víceméně podpořili, nicméně uvedli i několik výhrad.
Vladimíru Remkovi, který v Unii reprezentuje KSČM, vadí právě možnost udělování pokut. Dále také poukázal na to, že dokument může mít "nedozírné následky pro konkurenceschopnost výrobců". "Dojde k diskriminaci na trhu, která určitě nepatří k cílům nových předpisů a právních úprav přijímaných parlamentem."
Jeho stranický kolega Jaromír Kohlíček zase upozornil, že chybí výslovné vynětí ultralehkých letadel z pravomoci úřadu.
EASA byla zřízena v roce 2002, aby sloužila při zajišťování vysoké a jednotné úrovně letecké dopravy po celé Evropě. Stanovuje společné normy, dohlíží na jejich dodržování v EU a prosazuje je na světové úrovni. Před jejím vznikem se každý stát řídil vlastní legislativou založenou na základních mezinárodních standardech.