Paříž - Bývalý čínský vůdce Mao Ce-tung, který zemřel před dvaatřiceti lety, vyvolává dodnes spory. A to nejen na politické úrovni.
Francouzská automobilka Citroen se musela omluvit za to, že jeho osobu využila k propagaci svého vozu ve španělských médiích.
Číňanům se podle agentury AFP nelíbilo nejen to, že byl zneužit zakladatel čínské republiky. Nenadchl je ani způsob, jakým byl Mao zobrazen.
Čínský list Global Times napsal, že plakát způsobil mezi čínskou komunitou ve Španělsku poprask.
"Opakujeme, že máme dobrý vztah k čínskému lidu a potvrzujeme náš respekt vůči představitelům a symbolům jejich kultury," stojí v oficiální omluvě společnosti.
Šilhající vůdce
Reklama je velmi podobná známému plakátu Mao Ce-tunga, který je k vidění na náměstí Nebeského klidu. Jeho tvář je na ní však pokřivená a vůdce šilhá.
Mao se v reklamě dívá dolů na firemní auto a říká: "Je to pravda, jsme vůdci, ale u Citroenu se revoluce nikdy nezastaví."
"Dejte císaři, co je císařovo," využila reklama také biblického citátu.
Podle hongkongského listu South China Morning Post byli čínští občané, kteří se měli možnost s reklamou seznámit, znechuceni.
"Neuráží pouze prezidenta Maa, ale celý čínský národ," prohlásil podle deníku jeden z nich.
Mao Ce-tung je u mnoha Číňanů populární i přes katastrofální politiku své vlády, která způsobila několik ekonomických krizí a smrt milionů lidí. Na Západě z něj svým portrétem roku 1973 učinil popkulturní ikonu Andy Warhol.