Šanghaj - Čínské automobilky následují příkladu svých západních konkurentů a žádají o pomoc svou komunistickou domovinu. A nejen finanční, chtějí po ní také regulaci zahraničních investic.
Situace čínských výrobců aut sice není díky levnějším komoditám tak zlá jako v případě Evropy a USA, firmy přesto ohrožuje pokles poptávky. "Tržby stále ještě nejsou dobré," vysvětluje mluvčí čínského výrobce sportovně-užitkových vozů Hunan Changfeng Motor. "Vláda by měla podpořit ekonomiku posílením koupěschopnosti lidí a snížením daní, jež by podpořilo výdaje."
Potřebujeme podporu, žádají automobilky
Tváří v tvář krizi se navíc Číňané stále časteji staví proti novým investicím zahraničních firem.
"Čína je dnes posledním rostoucím trhem a zahraniční automobilky zde investují více peněz a staví více továren, což ohrožuje naše vlastní podnikání," potvrdil předseda čínské automobilky Beijing Automobile Industries Holding Sü Che-i. "Domnívám se, že vláda by to měla více kontrolovat a co nejvíce podpořit rozvoj našich národních značek.
Prodej osobních automobilů v Číně sice podle údajů čínské asociae automobilových výrobců v říjnu po dvojím poklesu vzrostl o 8,4 procenta na více než 538 tisíc, analytici přesto zůstávají pesimističtí.
"V žádném případě to není známka oživení trhu," řekl Čchen Čchiao-ning z investiční společnosti ABN AMRO TEDA Fund Management. "Osm procent není nic ve srovnání s prudkým růstem v uplynulých letech," dodal.
Pomoc žádá i Evropa a USA
Přesto si čínští výrobci jen těžko mohou stěžovat. Ve srovnání s problémy předních amerických automobilek jsou jejich potíže zcela nicotné.
Šéfové trojice nejsilnějších hráčů na tamním trhu - General Motors, Ford Motor a Chrysler - na úterním slyšení v Kongresu žádali zákonodárce o pomoc, která je má zachránit před krachem.
Proti návrhům na pomoc automobilkám ve výši 25 miliard dolarů (přes půl bilionu Kč) se ale postavila silná politická opozice, podle které nejsou tito výrobci životaschopní a dlouhodobě stejně nepřežijí.
Jistotu tak zatím mají pouze evropští výrobci automobilů, jejichž úvěr ve výši 40 miliard eur by měla zajistit Evropská investiční banka. Podrobnosti Evropská komise oznámí až příští týden.