Barbie slaví comeback, Mattelu se daří

Dušan Klimeš
16. 10. 2006 15:30
New York - Panenka, které je 47 let, a televizní postavička Elmo jsou hlavní tahouni, díky kterým se firmě Mattel opět daří.
Barbie byla poprvé představena v roce 1959
Barbie byla poprvé představena v roce 1959 | Foto: Mattel

I zásluhou těchto hitů společnost vykázala za poslední tři měsíce o čtrnáct milionů dolarů vyšší zisk, než ve stejném období loni. Za poslední tři měsíce si akcionáři mohou do kolonky "čistý zisk" zapsat 239 milionů dolarů.

Panenka snů

Zákaznice totiž znovu přichází na chuť "časem prověřené" panence Barbie. Zatímco v letech 2004 a 2005 prodeje třiceticentimetrové panenky na americkém trhu výrazně klesaly, letošní rok je ve znamení renesance této ikony hračkářského průmyslu.

Foto: Mattel

Mattelu se tak znovu úspěšně daří získat tržní podíl, který ztratil kvůli konkurenční plastikové krásce Bratz od firmy MGA Entertainment.

Nepřízeň předešlých let ale Mattel pocítil na svém zisku. Jelikož panenka zajišťuje čtvrtinu tržeb, zisk za minulý rok pokles o 155 milionů dolarů.

Mattel se směje s Elmem

Silným spojencem Barbie je i chlupatý Elmo, postavička z dětského seriálu Sezame, otevři se (Sesame Street). Jeho "zrod" se datuje do začátku sedmdesátých let. Od té doby se tu a tam objevoval v různých show, až nakonec zakotvil ve zmiňovaném seriálu.

Hitem letošních vánoc bude jistě TMX Elmo
Hitem letošních vánoc bude jistě TMX Elmo | Foto: Mattel

Teď jeho slávu, a zisky Mattelu, umocnila hračka s názvem T.M.X. Elmo. První den, kdy se začala prodávat v obchodech, tedy 19. září, se ho prodalo čtvrt milionů kusů. Tato červená, chlupatá hračka dostává po polechtání záchvaty smíchu.

Pomůžou ostatním

Úspěch Mattelu se ale pozitivně projeví na celých předvánočních prodejích všech hraček.

"Barbie bude dál získávat zpět své pozice," myslí si dle agentury Bloomberg Bob Goldsborough, který pracuje pro firmu Ariel Capital Management, která vlastní 7,1 milionů kusů akcií Mattelu.

"A Elmo pomůže celému trhu. Přitáhne totiž do obchodů desítky tisíc zákazníků, kteří se rozhlídnou i po dalších kouscích," dodává.

Hollywoodský stylista Phillip Bloch ukazuje nové panenky Kena od společnosti Mattel
Hollywoodský stylista Phillip Bloch ukazuje nové panenky Kena od společnosti Mattel | Foto: Reuters

Trh s hračkami totiž v Americe slábne. Za prvních devět měsíců roku činily tržby necelých deset miliard dolarů, což je o tři procenta méně, než loni.

Děti totiž vyrostly z tradičních hraček a stále mladší vyžadují po svých rodičích elektronické výrobky, MP3 přehrávače iPod či videohry.

 

Právě se děje

Další zprávy