Boj o hračkářské hity Vánoc? Začíná teď

Adam Junek
13. 2. 2006 0:00
New York - Mnozí rodiče ještě nesplatili nákupy z loňských Vánoc. Výrobci hraček už vědí, jak "vyždímat" jejich peněženky letos.
Elektroničtí I-Dogs k sobě mají řadu doplňků. Firma Hasbro k nim například nachystala "módní kolekci" svetříků a čepiček.
Elektroničtí I-Dogs k sobě mají řadu doplňků. Firma Hasbro k nim například nachystala "módní kolekci" svetříků a čepiček. | Foto: Reuters

Své nápady představují na právě započatém Mezinárodním veletrhu hraček v New Yorku. Upoutat dětskou pozornost je rok od roku těžší, ale vyplatí se to. Jde totiž o obchod v řádu několika desítek miliard dolarů.

"Hračkářský byznys je stále složitější. Proniknout do dětské duše je velmi těžké a my už teď musíme vědět, co budou děti chtít k Vánocům a představit to na veletrhu prodejcům," cituje server Press Telegram Jaye Foremana, prezidenta divize Play Along společnosti Jakks Pacific.

Technologie vedou

Největším hitem posledních let jsou různé interaktivní hry spojené s moderními technologiemi. Jde především o videohry, počítačové a také vzdělávací hry. Výrobci se letos chtějí více zaměřit na dívky.

"Na trhu je velmi málo videoher určených náctiletým dívkám. To je rozhodně šance pro nás," tvrdí  Pat Rizo ze společnosti Hasbro, dvojky na trhu s hračkami.

Právě Hasbro přichází s hrou "Designer's World". Na té si mohou holčičky vytvořit vlastní módní kolekci a představit ji porotcům v Miláně a Paříži. "Navíc je hra učí i to, jak to je s penězi v módním průmyslu," dodává Rizo.

Krok společnosti Hasbro, která se stále více zaměřuje na videohry, signalizuje důležitý posun. "I výrobci ze staré školy, jako je Hasbro nebo vůdce trhu Mattel, se konečně probudili a pochopili, že musí jít s dobou. A ne jen sázet na své osvědčené hračky," míní Jim Silver, redaktor magazínu Toy Wishes.

Hollywoodský stylista Phillip Bloch ukazuje nové panenky Kena od společnosti Mattel
Hollywoodský stylista Phillip Bloch ukazuje nové panenky Kena od společnosti Mattel | Foto: Reuters

Barbie ztrácí šmrnc

A tak na více než čtrnáct tisíc nákupčích z 6,5 tisíce hračkářských obchodů čekají v New Yorku především novinky, které se dají propojit s různými technologickými hity poslední doby. Mezi nimi kraluje iPod od firmy Apple.

Právě dlouholetá hračkářská jednička Mattel musí rychle nastartovat novinky. Dlouho sázela na svou vlajkovou loď, Barbie. Jenže panenka s dokonalými proporcemi už dávno nekraluje.

Z desítky nejoblíbenějších hraček vypadla již před dvěma lety. Její tržby neustále klesají, nepomohlo ani propojení jejího jména s dalšími výrobky. Ač stále ročně "utrží" něco kolem tří miliard dolarů, firma s ní spokojena není. Jen v posledním čtvrtletí loňského roku se totiž obrat značky Barbie snížil o 11 procent.

Téměř padesátileté ikoně šlape na paty konkurence. Nejúspěšnější jsou panenky Bratz firmy MGA Entertainment. Jen něco přes čtyři roky stará hračka si získala takovou oblibu, že se vloni mohla pochlubit: Přinesla jsem do kasy svého výrobce dvě miliardy dolarů.

Policisté si na veletrhu hraček v New Yorku hrají s postavičkami podle filmu Piráti z Karibiku
Policisté si na veletrhu hraček v New Yorku hrají s postavičkami podle filmu Piráti z Karibiku | Foto: Reuters

U malých zákaznic vítězí Bratz tím, že se jim víc podobá. Nosí trendy věci, vypadá drze, jednoduše je "cool".

Přesto se ještě jednou Mattel pokusí zájem o "barbíny" oživit. Pro letošní rok připravil interaktivní novinku "Let's Dance Barbie", která se umí pohybovat. K tomu ještě přijde s inovovaným Kenem, partnerem Barbie, který ji před několika lety opustil.

Retro není mrtvé

Přes ústup tradiční Barbie stojí proti moderním technologiím v hračkářském byznysu druhý výrazný trend. Retro.

Výrobci sahají několik desítek let zpět a hledají úspěšné produkty, které oživí, píše server CNN Money.

"Je to dobrý tah, který míří také na rodiče," tvrdí marketingový expert John O'Sullivan. "Vzpomínají na chvíle, kdy si s určitou hračkou hráli a chtějí totéž dopřát svým potomkům."

Firma Hasbro tak například představila inovovanou panenku Baby Alive. Poprvé se objevila před 33 lety a už tenkrát uměla plakat a jíst. Tentokrát umí "své pocity" vyjadřovat také i obličejovou mimikou.

Rozzářené oči dětí, to je cíl výrobců hraček. Za to jsou totiž rodiče ochotní zaplatit. Na snímku je pejsek firmy Zizzle, který reaguje na patnáct různých příkazů.
Rozzářené oči dětí, to je cíl výrobců hraček. Za to jsou totiž rodiče ochotní zaplatit. Na snímku je pejsek firmy Zizzle, který reaguje na patnáct různých příkazů. | Foto: Reuters

Dalším návratem letošního roku jsou "roztomile ošklivé" postavičky trollů se střapatými zelenými, modrými nebo fialovými vlasy. Made in Jakks Pacific.

Konečný verdikt však stejně bude na dětech. A firmy napjatě čekají - ke kterému z jejich výrobků zamíří nejvíckrát dětský ukazováček a zvolání "Mami, kup mi tohle"?

 

Právě se děje

Další zprávy